Při tomto rozlišení obrazovky se nacházíte v omezeném režimu stránek, kliknutím přejdete na mobilní verzi.

Prostě si sednete, dáte si pravé šampaňské a ve výšce 55 000 stop pozorujete zakřivení země. Prostě si sednete, dáte si pravé šampaňské a ve výšce 55 000 stop pozorujete zakřivení země.

27 úžasných supersonických let

Dvacáté století dalo světu několik významných objevů. Internet, penicilin, podprsenku a vedle mnoha dalších i Concorde. Letadlo, které vynikalo harmonickou kombinací technologických inovací a smyslného designu. Během 27 let provozu si získalo pozornost celého světa a dodnes je považované za nadčasový a nepřekonaný symbol letectví.

Pojmenování Concorde, pochází z latinského výrazu concordia, tedy svornost a symbolizuje spolupráci a přátelství mezi Brity a Francouzi. Letadlo bylo unikátní hlavně díky rychlosti a letové hladině, do které bylo schopné dostoupat. Urazit za tři a půl hodiny vzdálenost, kterou dnešní letadla zvládnou za hodin osm a půl, je skoro nadpozemský výkon. Concordy létaly v hladině kolem 55 000 stop, ze které je už možné sledovat i zakřivení země. Z důvodu absence nepříjemných vlivů počasí jako jsou bouřky a různá proudění vzduchu, probíhal let v této výše mnohem klidněji než v nižších letových hladinách.

V letadle mohlo cestovat až 100 osob, o jejichž pohodlí se staralo 6 stevardek. V kokpitu zajišťovali bezpečnost letu dva piloti a jeden palubní inženýr. Let Concordem však nebyl zážitek pro každého. Cena letenky z Londýna do New Yorku v roce 1980 dosahovala 1 000 liber, což by dnes vyšlo na nějakých 160 000 Kč. Concorde byl ve své době takovým pojmem, že si let s ním nenechaly ujít osobnosti jako britská královna, Paul McCartney nebo Henry Kissinger.  

Od počátku své existence se Concordy bohužel potýkaly se zásadními, ale logickými, nedostatky. Vysoká spotřeba paliva, nadměrná hluková zátěž a obrovské náklady na provoz je po 27 letech nakonec dostihly. Jediné komerční aerolinie, které stroj dlouhodobě provozovaly, byly British Airways a Air France. Krátkodobě se Concordem mohly chlubit i Singapore Airlines a dnes již neexistující Braniff Airways. Neodvartný konec uspíšila nehoda v roce 2000 a útoky 11. září 2001. Definitivně poslední Condorde tak přistál v roce 2003.

Jedním z míst kde je Concord dnes k vidění, je pařížské muzeum v Le Bourget. Současný domov dvou exponátů, úplně prvního prototypu 001 a světového rekordmana registrovaného jako F-BTSD. Právě Sierra Delta (podle posledních dvou písmenek registrace) je dnes středem zájmu všech leteckých fandů. Skupina fanoušků s názvem Club Concorde shromáždila neuvěřitelných 160 milionů liber s plánem odkoupit tento letoun a nechat jej znovu vznést do oblak. Třeba tak ještě jednou zažijeme vzrušující zvuk burácejících nadzvukových motorů a ze sluchátek se ozve: “Le Bourget Tower, Concorde, Runway 25, ready for departure.”

Dvacáté století dalo světu několik významných objevů. Internet, penicilin, podprsenku a vedle mnoha dalších i Concorde. Letadlo, které vynikalo harmonickou kombinací technologických inovací a smyslného designu. Během 27 let provozu si získalo pozornost celého světa a dodnes je považované za nadčasový a nepřekonaný symbol letectví.

Pojmenování Concorde, pochází z latinského výrazu concordia, tedy svornost a symbolizuje spolupráci a přátelství mezi Brity a Francouzi. Letadlo bylo unikátní hlavně díky rychlosti a letové hladině, do které bylo schopné dostoupat. Urazit za tři a půl hodiny vzdálenost, kterou dnešní letadla zvládnou za hodin osm a půl, je skoro nadpozemský výkon. Concordy létaly v hladině kolem 55 000 stop, ze které je už možné sledovat i zakřivení země. Z důvodu absence nepříjemných vlivů počasí jako jsou bouřky a různá proudění vzduchu, probíhal let v této výše mnohem klidněji než v nižších letových hladinách.

V letadle mohlo cestovat až 100 osob, o jejichž pohodlí se staralo 6 stevardek. V kokpitu zajišťovali bezpečnost letu dva piloti a jeden palubní inženýr. Let Concordem však nebyl zážitek pro každého. Cena letenky z Londýna do New Yorku v roce 1980 dosahovala 1 000 liber, což by dnes vyšlo na nějakých 160 000 Kč. Concorde byl ve své době takovým pojmem, že si let s ním nenechaly ujít osobnosti jako britská královna, Paul McCartney nebo Henry Kissinger.  

Od počátku své existence se Concordy bohužel potýkaly se zásadními, ale logickými, nedostatky. Vysoká spotřeba paliva, nadměrná hluková zátěž a obrovské náklady na provoz je po 27 letech nakonec dostihly. Jediné komerční aerolinie, které stroj dlouhodobě provozovaly, byly British Airways a Air France. Krátkodobě se Concordem mohly chlubit i Singapore Airlines a dnes již neexistující Braniff Airways. Neodvartný konec uspíšila nehoda v roce 2000 a útoky 11. září 2001. Definitivně poslední Condorde tak přistál v roce 2003.

Jedním z míst kde je Concord dnes k vidění, je pařížské muzeum v Le Bourget. Současný domov dvou exponátů, úplně prvního prototypu 001 a světového rekordmana registrovaného jako F-BTSD. Právě Sierra Delta (podle posledních dvou písmenek registrace) je dnes středem zájmu všech leteckých fandů. Skupina fanoušků s názvem Club Concorde shromáždila neuvěřitelných 160 milionů liber s plánem odkoupit tento letoun a nechat jej znovu vznést do oblak. Třeba tak ještě jednou zažijeme vzrušující zvuk burácejících nadzvukových motorů a ze sluchátek se ozve: “Le Bourget Tower, Concorde, Runway 25, ready for departure.”

Dva piloti, jeden palubní inženýr a 3,5 hodiny z Londýna do New Yorku. Dva piloti, jeden palubní inženýr a 3,5 hodiny z Londýna do New Yorku. Běžný pasažér nemá moc často příležitost vidět letadlo z tohoto úhlu. Běžný pasažér nemá moc často příležitost vidět letadlo z tohoto úhlu.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používání tohoto webu s tím souhlasíte.

Rozumím