Při tomto rozlišení obrazovky se nacházíte v omezeném režimu stránek, kliknutím přejdete na mobilní verzi.

Půl hodiny pauza, dost času na kebab nebo půl kuřete. Půl hodiny pauza, dost času na kebab nebo půl kuřete.

Maršrutky na Kavkazu: Vždycky se ještě jedno místo najde

Když se do sebe zamiluje taxík a autobus, narodí se maršrutka. Velikostí se podobá spíše mamince taxíku, ale jezdí pravidelné trasy stejně jako tatínek autobus. Své jméno získala v Rusku podle maršrutnoje taksi, což volně přeloženo znamená kyvadlové taxi.

Maršrutky na Kavkazu jsou úžasným příkladem efektivity a domácího kutilství. Řidiči si automobily přestavují tak, aby pojaly co nejvíce pasažérů i nákladu. Stlučené dřevotřískové desky, na kterých jsou upevněná sedadla, umožňují vytvoření dodatečného úložného prostoru pod zadními sedadly. Podobné úpravy sice výrazně snižují komfort i bezpečnost, na druhou stranu však výrazně zvyšují kapacitu mikrobusů.

Arménské silnice nejčastěji brázdí přestárlé Fordy Transit, Mercedesy Sprinter nebo novější ruské GAZelly. Uvnitř se cestující mačkají ve čtyřech až šesti řadách s úzkou uličkou uprostřed, do které se na stojáka vejde dalších 6 lidí. 

Náš řidič, náš pán

Nejvyšší autoritou na cestě je samozřejmě řidič vozu. Jedině on rozhoduje kdy vyjet, kde zastavit a zda stihnete během pauzy sníst půl kuřete nebo si tak tak koupíte vodu. Ale žádné obavy. Většina maršrutek na dálkových trasách zastavuje často. Na oběd, na toaletu, na koupení pečiva pro známé, na nabrání benzínu, na cigaretu, na napsání SMSky nebo v horských serpentýnách na zvracení.

Kdybych hledal motto pro tyto mohykány postsovětských silnic, asi bych zvolil Žádná maršrutka není tak malá, aby se do ní nevešel jeden člověk navíc. Každý zaplněný metr čtverečný znamená další peníze. Dokonce i v případě, cestuje-li člověk s velkým batohem. Řidiči mají nespočet triků, jak vsoukat 80 litrovou krosnu do uzoučkého prostoru za sedačkami, aniž by rozbili plato vajec nebo tašku kompotů paní Valerie.

Věř svému šílenci

Řidiči maršrutek jsou opravdoví mistři svého řemesla. Na cestách se vyhýbají stádům krav a ovcí, odvážně projíždějí serpentiny s hlubokými srázy nebo prokazují řidičské umění během milimetrových manévrů, při kterých sází život vlastní i pasažérů vzadu.

Asi je to místní temperament, co dělá jízdu zajímavou a současně trochu děsivou. Jakoby si šoféři navlékli kožené závodní rukavice a rozhodli se splnit rychlostní zkoušku na rallye. Maršrutka se kymácí ze strany na stranu a všichni cestující poskakují, zatímco se mikrobus řítí v plné rychlosti do ostré zatáčky.

Nakonec ale stějně nemáte jinou možnost, jak se do cíle dostat. Takže seďte, pozorujte krajinu za okénkem a tiše se modlete.

Když se do sebe zamiluje taxík a autobus, narodí se maršrutka. Velikostí se podobá spíše mamince taxíku, ale jezdí pravidelné trasy stejně jako tatínek autobus. Své jméno získala v Rusku podle maršrutnoje taksi, což volně přeloženo znamená kyvadlové taxi.

Maršrutky na Kavkazu jsou úžasným příkladem efektivity a domácího kutilství. Řidiči si automobily přestavují tak, aby pojaly co nejvíce pasažérů i nákladu. Stlučené dřevotřískové desky, na kterých jsou upevněná sedadla, umožňují vytvoření dodatečného úložného prostoru pod zadními sedadly. Podobné úpravy sice výrazně snižují komfort i bezpečnost, na druhou stranu však výrazně zvyšují kapacitu mikrobusů.

Arménské silnice nejčastěji brázdí přestárlé Fordy Transit, Mercedesy Sprinter nebo novější ruské GAZelly. Uvnitř se cestující mačkají ve čtyřech až šesti řadách s úzkou uličkou uprostřed, do které se na stojáka vejde dalších 6 lidí. 

Náš řidič, náš pán

Nejvyšší autoritou na cestě je samozřejmě řidič vozu. Jedině on rozhoduje kdy vyjet, kde zastavit a zda stihnete během pauzy sníst půl kuřete nebo si tak tak koupíte vodu. Ale žádné obavy. Většina maršrutek na dálkových trasách zastavuje často. Na oběd, na toaletu, na koupení pečiva pro známé, na nabrání benzínu, na cigaretu, na napsání SMSky nebo v horských serpentýnách na zvracení.

Kdybych hledal motto pro tyto mohykány postsovětských silnic, asi bych zvolil Žádná maršrutka není tak malá, aby se do ní nevešel jeden člověk navíc. Každý zaplněný metr čtverečný znamená další peníze. Dokonce i v případě, cestuje-li člověk s velkým batohem. Řidiči mají nespočet triků, jak vsoukat 80 litrovou krosnu do uzoučkého prostoru za sedačkami, aniž by rozbili plato vajec nebo tašku kompotů paní Valerie.

Věř svému šílenci

Řidiči maršrutek jsou opravdoví mistři svého řemesla. Na cestách se vyhýbají stádům krav a ovcí, odvážně projíždějí serpentiny s hlubokými srázy nebo prokazují řidičské umění během milimetrových manévrů, při kterých sází život vlastní i pasažérů vzadu.

Asi je to místní temperament, co dělá jízdu zajímavou a současně trochu děsivou. Jakoby si šoféři navlékli kožené závodní rukavice a rozhodli se splnit rychlostní zkoušku na rallye. Maršrutka se kymácí ze strany na stranu a všichni cestující poskakují, zatímco se mikrobus řítí v plné rychlosti do ostré zatáčky.

Nakonec ale stějně nemáte jinou možnost, jak se do cíle dostat. Takže seďte, pozorujte krajinu za okénkem a tiše se modlete.

Avtovokzal Kilikia, centrální stanoviště maršrutek v arménském hlavním městě. Avtovokzal Kilikia, centrální stanoviště maršrutek v arménském hlavním městě. Tbilisi Didube Tbilisi Didube V Gruzii mívají maršrutky cílová místa označená i v latince. V Arménii to zdaleka není pravidlem. V Gruzii mívají maršrutky cílová místa označená i v latince. V Arménii to zdaleka není pravidlem.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používání tohoto webu s tím souhlasíte.

Rozumím