Při tomto rozlišení obrazovky se nacházíte v omezeném režimu stránek, kliknutím přejdete na mobilní verzi.

Starodávný vlak v kontrastu s moderními budovami Phnom Penhu Starodávný vlak v kontrastu s moderními budovami Phnom Penhu

Cestování po Kambodži vlakem

Kdo byl v Kambodži jistě potvrdí, že cestování vlakem po této zemi má několik nesporných výhod. Nejste účastníkem sebevražedných manévrů bláznivých řidičů a do cíle určitě dorazíte bez pusy plné prachu z místních silnic. Vlaky představují vůči autobusům velice pohodlnou alternativou a služby Královských železnic se neustále zlepšují. Stále však nejsou dokonalé. Jednou přijedete do cíle s několikahodinovým zpožděním, jindy naopak dorazíte 40 minut před plánovaným časem příjezdu.  

Jaké jsou kambodžské vlaky

Netradiční, často pomalé, ale nečekaně čisté. Stejně jako u vietnamských vlaků i zde je velkou komplikací provoz po jedné koleji. Osobní i nákladní soupravy se mohou míjet jen na několika místech, takže vzniká často zpoždění, které se přenáší i na další spoje.

Královské železnice mají v provozu 2 typy vozů. Jeden má tradiční uspořádání sedaček orientovaných proti sobě ve směru jízdy a zády. Rozestupy mezi lavicemi nemají víc než půl metru, takže poskládat své nohy může být pěkný tetris. Druhý typ vozu je o poznání pohodlnější. Sedačky jsou připevněné zády ke stěně a cestující jedou bokem ke směru jízdy. Stěny jsou obložené kobercem a celý vůz interiérem připomíná spíš old school klub.

Všechny vozy mají klimatizace. Sice takové jednoduché pokojové, ale studený vzduch foukají, takže funkci plní. Okna je možné otevřít také, ovšem trochu netradičně zdola nahoru pomocí točící kliky. Zásuvky naleznete v obou vozech, WiFi však zatím pouze ve spojích na letiště.

Trasy vlaků

Kambodža se na světovou železniční mapu vrátila teprve před nedávnem. V roce 2016 obnovily Královské železnice provoz na jižní trati z Phnom Penhu přes Takeo a Kampot do přístavu v Sihanoukville. Z hlavního města vyjíždí spoje čtyřikrát týdně - v pátek, v sobotu a dva spoje v neděli. V opačném směru potom v sobotu, 2x v neděli a v pondělí.

Od roku 2018 funguje spojení zbrusu nové. Železnice otevřely trasu mezi Phnom Penhem a příhraničním městem Poipet na západě země. Vlak však míjí Siem Reap, vstupní bránu ke komplexu Angkor Wat, čímž trochu ztrácí na atraktivitě pro zahraniční návštěvníky. Nejbližší stanice k chrámům je Sisophon (Serey Sophorn), vzdálený asi 100 km. Vlaky z Phnom Penhu do Poipetu vyjíždí vždy ve středu a zpět se vrací ve čtvrtek. Díky nově otevřené trati získává reálné obrysy přímé železniční spojení Kambodži s thajským Bangkokem.

Třetí trasou, a vlastně čerstvou novinkou, je spojení z Phnom Penhu na mezinárodní letiště v Pochentongu. Čtrnáctkrát denně vyráží soupravy na letiště a zpět. Nečekejte však žádný moderní asijský airport shuttle jako v Hong Kongu nebo Tokiu. Jediný vůz doveze na letiště stará kouřící československá lokomotiva. Zajímavostí je, že koleje jsou v části trasy vsazené do silnice, takže je vlak účastníkem běžného silničního provozu.

Jízdní řád naleznete na webu Královských železnic.

Jak koupit jízdenky na vlak

Volba nejvhodnějšího způsobu pro nákup jízdenky vždy záleží na tom, zda preferujete čas, nebo peníze. Pokud upřednostňujete to první, nakupte jízdenky rozhodně online. Královské železnice spolupracují s rezervačním portálem Easy Book, prostřednictvím kterého vyřídíte vše online s 12% poplatkem. Při cenách jízdenek jde o částku do 1 USD za každého cestujícího. Další možností je vietnamské Baolau, které jízdenky rezervuje s poplatkem 2 USD na osobu. Kambodžský rezervační start-up Camboticket zatím nákup jízdenek na vlak do svého systému neimplementoval.

Všichni, kdo preferují nejvýhodnější cenu, musí vyrazit na nádraží a jízdenky zakoupit osobně. Stanice bývají otevřené mezi 8. a 16. hodinou, o víkendech většinou již od 6 hodin ráno.

Do prodeje jdou jízdenky 14 dní před odjezdem vlaku. V méně exponované dny, jako například v pondělí, je možné jízdenky sehnat klidně chvíli před odjezdem. Určitě je ale bezpečnější zajistit si místa v předstihu. Součástí jízdenky je automaticky i místenka. Konkrétní sedadlo si můžete zvolit již při rezervaci. Jakmile objednávku dokončíte a železnice místa potvrdí, již není cesty zpět.

Hygiena

Toalety naleznete na konci každého vozu a bývají velmi čisté. Dokonce i po několika hodinách jízdy. K dispozici jsou evropské mísy, takže nehrozí žádné dřepění nad dírou v podlaze. Stevardi v každé stanici poctivě vynáší odpadkové koše ze všech vozů.

Jídlo během cesty

Jídelní vůz budete v kambodžských vlacích hledat marně. A bohužel nefunguje ani roznášková služba. Dálkové spoje však během své cesty několikrát zastavují a cestující si mohou doplnit zásoby ve stáncích na nástupišti. Vodu, pivo, placky, loupaný ananas nebo grilované maso. V případě, že vlak čeká na průjezd soupravy v opačném směru, bývá na doplnění zásob času víc než dost. Jindy však musíte celý nákup stihnout do 5 minut. Jakmile lokomotiva zahouká, rychle do vlaku.

Kambodžská železnice se zatím nemůže srovnávat se špičkovými asijskými expresy. Dlouhá zpoždění a občasné provozní nedostatky vyvažují nádherné pohledy z okna, cena i pohodlí.

Kdo byl v Kambodži jistě potvrdí, že cestování vlakem po této zemi má několik nesporných výhod. Nejste účastníkem sebevražedných manévrů bláznivých řidičů a do cíle určitě dorazíte bez pusy plné prachu z místních silnic. Vlaky představují vůči autobusům velice pohodlnou alternativou a služby Královských železnic se neustále zlepšují. Stále však nejsou dokonalé. Jednou přijedete do cíle s několikahodinovým zpožděním, jindy naopak dorazíte 40 minut před plánovaným časem příjezdu.  

Jaké jsou kambodžské vlaky

Netradiční, často pomalé, ale nečekaně čisté. Stejně jako u vietnamských vlaků i zde je velkou komplikací provoz po jedné koleji. Osobní i nákladní soupravy se mohou míjet jen na několika místech, takže vzniká často zpoždění, které se přenáší i na další spoje.

Královské železnice mají v provozu 2 typy vozů. Jeden má tradiční uspořádání sedaček orientovaných proti sobě ve směru jízdy a zády. Rozestupy mezi lavicemi nemají víc než půl metru, takže poskládat své nohy může být pěkný tetris. Druhý typ vozu je o poznání pohodlnější. Sedačky jsou připevněné zády ke stěně a cestující jedou bokem ke směru jízdy. Stěny jsou obložené kobercem a celý vůz interiérem připomíná spíš old school klub.

Všechny vozy mají klimatizace. Sice takové jednoduché pokojové, ale studený vzduch foukají, takže funkci plní. Okna je možné otevřít také, ovšem trochu netradičně zdola nahoru pomocí točící kliky. Zásuvky naleznete v obou vozech, WiFi však zatím pouze ve spojích na letiště.

Trasy vlaků

Kambodža se na světovou železniční mapu vrátila teprve před nedávnem. V roce 2016 obnovily Královské železnice provoz na jižní trati z Phnom Penhu přes Takeo a Kampot do přístavu v Sihanoukville. Z hlavního města vyjíždí spoje čtyřikrát týdně - v pátek, v sobotu a dva spoje v neděli. V opačném směru potom v sobotu, 2x v neděli a v pondělí.

Od roku 2018 funguje spojení zbrusu nové. Železnice otevřely trasu mezi Phnom Penhem a příhraničním městem Poipet na západě země. Vlak však míjí Siem Reap, vstupní bránu ke komplexu Angkor Wat, čímž trochu ztrácí na atraktivitě pro zahraniční návštěvníky. Nejbližší stanice k chrámům je Sisophon (Serey Sophorn), vzdálený asi 100 km. Vlaky z Phnom Penhu do Poipetu vyjíždí vždy ve středu a zpět se vrací ve čtvrtek. Díky nově otevřené trati získává reálné obrysy přímé železniční spojení Kambodži s thajským Bangkokem.

Třetí trasou, a vlastně čerstvou novinkou, je spojení z Phnom Penhu na mezinárodní letiště v Pochentongu. Čtrnáctkrát denně vyráží soupravy na letiště a zpět. Nečekejte však žádný moderní asijský airport shuttle jako v Hong Kongu nebo Tokiu. Jediný vůz doveze na letiště stará kouřící československá lokomotiva. Zajímavostí je, že koleje jsou v části trasy vsazené do silnice, takže je vlak účastníkem běžného silničního provozu.

Jízdní řád naleznete na webu Královských železnic.

Jak koupit jízdenky na vlak

Volba nejvhodnějšího způsobu pro nákup jízdenky vždy záleží na tom, zda preferujete čas, nebo peníze. Pokud upřednostňujete to první, nakupte jízdenky rozhodně online. Královské železnice spolupracují s rezervačním portálem Easy Book, prostřednictvím kterého vyřídíte vše online s 12% poplatkem. Při cenách jízdenek jde o částku do 1 USD za každého cestujícího. Další možností je vietnamské Baolau, které jízdenky rezervuje s poplatkem 2 USD na osobu. Kambodžský rezervační start-up Camboticket zatím nákup jízdenek na vlak do svého systému neimplementoval.

Všichni, kdo preferují nejvýhodnější cenu, musí vyrazit na nádraží a jízdenky zakoupit osobně. Stanice bývají otevřené mezi 8. a 16. hodinou, o víkendech většinou již od 6 hodin ráno.

Do prodeje jdou jízdenky 14 dní před odjezdem vlaku. V méně exponované dny, jako například v pondělí, je možné jízdenky sehnat klidně chvíli před odjezdem. Určitě je ale bezpečnější zajistit si místa v předstihu. Součástí jízdenky je automaticky i místenka. Konkrétní sedadlo si můžete zvolit již při rezervaci. Jakmile objednávku dokončíte a železnice místa potvrdí, již není cesty zpět.

Hygiena

Toalety naleznete na konci každého vozu a bývají velmi čisté. Dokonce i po několika hodinách jízdy. K dispozici jsou evropské mísy, takže nehrozí žádné dřepění nad dírou v podlaze. Stevardi v každé stanici poctivě vynáší odpadkové koše ze všech vozů.

Jídlo během cesty

Jídelní vůz budete v kambodžských vlacích hledat marně. A bohužel nefunguje ani roznášková služba. Dálkové spoje však během své cesty několikrát zastavují a cestující si mohou doplnit zásoby ve stáncích na nástupišti. Vodu, pivo, placky, loupaný ananas nebo grilované maso. V případě, že vlak čeká na průjezd soupravy v opačném směru, bývá na doplnění zásob času víc než dost. Jindy však musíte celý nákup stihnout do 5 minut. Jakmile lokomotiva zahouká, rychle do vlaku.

Kambodžská železnice se zatím nemůže srovnávat se špičkovými asijskými expresy. Dlouhá zpoždění a občasné provozní nedostatky vyvažují nádherné pohledy z okna, cena i pohodlí.

Prastaré nádraží v Kampotu Prastaré nádraží v Kampotu Lokomotiva československé výroby ve stanici Takeo Lokomotiva československé výroby ve stanici Takeo Ve vlaku sice jídelní vůz není, nakoupit si však můžete na nádražích cestou Ve vlaku sice jídelní vůz není, nakoupit si však můžete na nádražích cestou Skoro jako v obýváku Skoro jako v obýváku Phnom Penh má na rozdíl od Prahy železniční spojení na letiště Phnom Penh má na rozdíl od Prahy železniční spojení na letiště

Související články

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používání tohoto webu s tím souhlasíte.

Rozumím