Při tomto rozlišení obrazovky se nacházíte v omezeném režimu stránek, kliknutím přejdete na mobilní verzi.

Úzkými uličkami Hanoje projíždí vlak několikrát denně. Místní musí sbalit veškeré věci a ustoupit z cesty mohutnému kolosu. Úzkými uličkami Hanoje projíždí vlak několikrát denně. Místní musí sbalit veškeré věci a ustoupit z cesty mohutnému kolosu.

Cestování po Vietnamu vlakem

Vlaky ve Vietnamu zdaleka nejsou nejlevnějším, nejkomfortnějším, ani nejrychlejším dopravním prostředkem. Když vám na srovnanači jízdenek vyskočí nižší cena za letenku z Hanoje do Da Nangu než stojí jízdenka na vlak, řeknete si: "Proč bych sakra měl vůbec jet vlakem?" Jenže vlak je skvělý způsob, jak si prohlédnout zemi, její rozmanitosti a seznámit se s místními lidmi. Z Hanoje do Ho Či Minova Města projíždí bahnitá rýžová pole, míjí ospalé rybářské vesničky s pasoucími se vodními bůvoly nebo se noří do neprostupné zelené džungle. Když vystoupá do Hai Vanského průsmyku, všichni cestující sedí nalepení k oknům a pozorují výhledy na nejfotogeničtější část cesty. Vlak meandruje podél pobřeží s úžasnými výhledy na opuštěné pláže, skaliska i hluboký prales.

Vietnamská železnice je rozporuplný svět, který zůstal někde na půl cesty mezi současným ekonomickým boomem země a dávnou historií. Na jednu stranu mohou cestující nakupovat jízdenky online a odbavení zvládnou pouhým máchnutím mobilního telefonu u turniketu. Na stranu druhou však vlaky stále odbavují výpravčí jen s vlajkami a svítilnami. Další a další rozpory vás budou provázet celou cestou, ale svět vietnamských železnic prostě není unifikovaný jako letecká doprava, což může být vlastně i výhoda.

Třídy vietnamských vlaků

Ve vietnamských vlacích mohou cestující vybírat ze 4 tříd:

  • Hard Seat

  • Soft Seat

  • Hard Sleeper

  • Soft Sleeper

Místa ve vozech Hard-seat využívají Vietnamci hlavně pro kratší vzdálenosti. Najdou se však i lidé, kteří jsou schopni na tvrdých dřevěných pryčnách strávit dvanáctihodinovou cestu z Hanoje do Hue. Jízdenka v této třídě je teměř 3x levnější proti lůžkovým vozům. Jenže finanční úspora je vykoupená velikostí místa k sezení. Na každého ze tří cestujících, kteří se musí vměstnat na jednu lavici, vychází pouhých 40 cm na šířku.

Některé vozy mají klimatizaci, jiné pouze větráky zavěšené na stropě. Fotografové určitě ocení, že v některých vagonech lze úplně otevřít okna.

Pohodlnější alternativu nabízí vozy třídy Soft Seat. Měkká sedadla s polstrováním, uspořádaných po dvojicích na každé straně, jsou ideální pro pohodlné cestování na kratších úsecích. Třeba z Da Nangu do Hue nebo z Hanoje do Hai Phongu. Klimatizace je samozřejmostí. Během jízdy běží v zavěšených televizích program, většinou ale hlasitěji, než by bylo příjemné.

Pro dlouhé cesty je rozumné sáhnout po jedné z lůžkových variant. Cenový rozdíl mezi 4- a 6-lůžkovým kupé bývá minimální. Mezi Hanojí a Hue je to pouhých 90 000 dongů, tedy přibližně 90 Kč. V indických vlacích bývá nepsaným pravidlem, že dolní lůžka slouží přes den k sezení všem v kupé. Ne tak ve Vietnamu. Zde si prostě každý polehává na své posteli i během dne bez ohledu na to, ve kterém patře ji má.

V každém voze třídy Hard Sleeper i Soft Sleeper je k dispozici automat na pitnou studenou i teplou vodu. Při delší pauze ve stanicích tak stačí jen vyskočit a koupit si ve stánku třeba instatní nudle. Hlady však nikdo trpět určitě nebude.

Jídlo ve vietnamských vlacích

Třikrát denně prochází vlakem stevardi, kteří servírují cestujícím snídani, oběd a večeři přímo v kupé. Jídlo je úhledně zabalené v aluminiových boxech a zavakuových krabičkách, podobně jako v letadle, nechybí štítky s datem spotřeby a hlavně je zdarma.

V jídelním voze si také můžete objednat čerstvě uvařené jídlo, které kuchaři servírují na keramické talíře. Rýže, smažené kuře, nebo zavitky zaplní každý hladový žaludek. Jídelní vůz je však také společenským prostorem, kde se u piva, dýmky, nebo šálku čaje setkávají cestující a klábosí. Kouření je ve vlaku standardně zakázáno, ale zde jej posádka čas od času tak nějak toleruje.

Druhy vlaků ve Vietnamu

Nejvyšší kategorií jsou vlaky SE (Super Express). Mají přednost na trati, jsou na nich řazené nejkvalitnější vozy a dosahují vyšší průměrné rychlosti. I ve Vietnamu platí, že čím nižší číslo vlaku, tím lepší servis. Vlaky s vyššími čísly mají častěji řazené starší vozy, jezdí méně pravidelně nebo neprojíždí celou trasu mezi Hanojí a Saigonem.

Vlaky ve Vietnamu bývají také označovány podle měst, které spojují. Vedle Super Expressu se tedy můžete setkat s označením SNT (Saigon-Nha Trang), SPT (Saigon-Phan Thiet), HP (Hai Phong) a mnoho dalšími variantami názvů.

Soukromé společnosti Livitrans a ty další

Vietnamské státní železnice nejsou jedinou společností, která brázdí zdejší koleje. Kdo touží po větším soukromí a luxusu, může vyzkoušet jednu ze soukormých společností. Mezi nejznámější patří Livitrans nebo Violette. Žádná z nich však neprovozuje vlastní vlaky. Pouze řadí své vozy na spoje Vietnamských železnic.

Obě společnosti nabízí vyšší pohodlí a více soukromí. Kupé jsou uspořádána v konfiguraci 2 nebo 4 lůžek. Livitrans o sobě tvrdí, že provozuje “nejčistší vlaky ve Vietnamu”. Součástí jízdenky jsou noviny, magazíny, snacky a nápoje. Na rozdíl od Vietnamských železnic nenabízí žádné teplé jídlo.

Stojí však mírně lepší pohodlí za výrazně vyšší cenu? Zatímco jízdenku Soft Sleeper z Hanoje do Lao Cai na palubě vietnamských železnic pořídíte za 415 000 VND, za Livitrans dáte už 740 000 VND a Fanxipan Express vás vyjde dokonce 840 000 VND.

Soukromé společnosti operují zatím mezi Hanojí a Lao Cai a Hanojí a Da Nangem.

Jak koupit jízdenku na vlak ve Vietnamu

Rezervace se otevírají 60 dní před odjezdem. Pokud jde o cesty z výchozí stanice až na konečnou, tedy z Hanoje do Sagionu a naopak, je rezervace možná dokonce 90 dní dopředu. Nejžádanější vlaky SE1, SE2, SE3 nebo SE4 bývají vyprodané i několik dní před odjezdem. V období Vietnamského Nového roku Tét i několik týdnů dopředu.

Jízdenku lze zakoupit několika způsoby. První možností je tradiční nádražní přepážka. Stačí ustát souboj loktů s Vietnamci, měnší jazykovou bariéru a jízdenku koupíte během chvilky. V dnešním digitalizovaném světě je však nejjednodušší pořídit jízdenky prostředictvím webu Vietnamských železnic nebo online agentur. Singapuprské Baolau nebo 12Go Asia jsou důvěryhodné, uživatelsky přívětivé a při rezervaci si cestující může rovnou zvolit i konkrétní místo v kupé. S ohledem na agenturní provize a poplatky za platbu kartou vychází o fous výhodněji Baolau. Rozdíl je však zanedbatelný a připlaptíte si navíc jen pár tisíců vietnamských dongů. Jízdenky dorazí do emailové schránky elektronicky a není potřeba je tisknout. Stačí ukázat v mobilním telefonu. Snadné.

Ještě výhodnější je provést rezervaci přímo na webu Vietnamských železnic. Tady už rozdíl v ceně jízdenky může být zajímavější. Cesta ze Saigonu do Hanoje ve voze Soft Sleeper totiž vychází proti online agenturám klidně o 200 000 VND levněji vzhledem k poplatkům. Drobný zádrhel je, že web vietnamských železnic neumožňuje placení běžnými kartami. Nabízí pouze platbu místními kartami, lokální QR platbu, úhradu prostřednictvím elektronické peněženky Payoo nebo osobně ve stanici a u partnerů. Poslední možnost je vhodná pro cizince, platbu však musíte provést do 24 hodin od rezervace jízdenky. Takže na nádraží stejně musíte. 

Další možností, jak pořídit jízdenky na vlak, je návštěva některé z turistických kanceláří v Saigonu, Hanoji a dalších městech. Je to rozhodně nejdražší možnost, jenže se může stát, že jinou mít stejně nebudete. Agentury často vlaky vyrezervovávají a místa tak nemusí být již dostupná online a vy musíte bohužel otevřít peněženku. I tady platí: "Kdo dřív přijde,..."

Pokud potřebujete jízdenku z jakéhokoli důvodu vrátit, počítejte se srážkou 10 % z původní ceny, minimálně 10 000 VND. Storno je možné provést do 4 hodin před odjezdem vlaku. U skupinových jízdenek do 24 hodin. Během Tetu se stornopoplatek zvyšuje u vybraných vlaků až na 30 %.

Hygiena ve vlaku

S hygienou je to jako se vším ve Vietnamu. I přes viditelnou snahu může být výsledek stále špatný. Pokud nastupujete ve výchozí stanici vlaku, s největší pravděpodobností dostanete čisté prostěradlo, deku i polštář a umělá květina v květináči bude úhledně postavená u okna. Pokud přistupujete až během cesty, dost možná ve vaší posteli už někdo spal a stevard jen uhladil záhyby pomačkaného prostěradla. Ano, bohužel se to děje.

Když "to" na vás přijde, máte na výběr ze dvou možností - tradiční "turecký" záchod nebo západní evropské mísy. Pro ranní hygienu slouží 2 umyvadla v každím voze, takže je možné se pohodlně vystřídat. Vietnamci na osobní hygienu dbají, takže se připravte na ranní nával.

Na první pohled je ve vagonech čisto. Stevardi v pravidelných intervalech vozy vytírají a vynáší odpadky. Ve velkých městech doplňuje personál stanice vodu a vypouští toalety. Občasným nešvarem jsou však štěnice, švábi a další hmyz. A to bohužel i v nejvyšších třídách. Buďte připraveni.

Jak je to se zpožděními

Ač jsme v Asii, japonskou přesnost opravdu nečekejte. Z výchozí stanice vyjíždějí vlaky téměř vždy včas, jenže některé vlaky nabírají zpoždění během cesty. Vietnamská železnice je totiž téměř výlučně jednokolejná. Protijedoucí vlaky se tedy mohou vyhýbat jen ve zvláštních dvojkolejných úsecích, čímž se zpoždění jednoho vlaku může přenést na další spoje na trati. Jak bylo řečeno výše, vlaky s nižším číslem mají přednost. Pokud tedy zvolíte prémiový expres SE1 nebo SE2, měli byste do cíle dorazit včas.

Kulturní šok na kolejích

Cestování s Vietnamci způsobuje často lidem ze západu mírný šok. To, co je v Evropě považováno za překročení dobrého vychování, bývá ve Vietnamu naprosto v normě. Nemůžete se tedy divit, když si paní na protějším sedadle začne dělat důkladnou ústní hygienu párátkem tak, že jste schopni spočítat množství jejích plomb, nebo si pán vedle vás z nudy ostříhá třeba nehty.   

Vietnamci často volí vlak i z toho důvodu, že mohou převážet velké množství balíků. Proto se může stát, že pár těžkých balíků, které Vietnamci s vypětím sil natlačili do vagonu, skončí pod vašima nohama, nad hlavou nebo vedle vás. Aniž by se vás samozřejmě kdokoli ptal.

Přes všechny zmíněné nevýhody je jízda vlakem rozhodně skvělou příležitostí poznat krásy vietnamské krajiny a seznámit se s místními obyvateli. Jděte do toho.

Vlaky ve Vietnamu zdaleka nejsou nejlevnějším, nejkomfortnějším, ani nejrychlejším dopravním prostředkem. Když vám na srovnanači jízdenek vyskočí nižší cena za letenku z Hanoje do Da Nangu než stojí jízdenka na vlak, řeknete si: "Proč bych sakra měl vůbec jet vlakem?" Jenže vlak je skvělý způsob, jak si prohlédnout zemi, její rozmanitosti a seznámit se s místními lidmi. Z Hanoje do Ho Či Minova Města projíždí bahnitá rýžová pole, míjí ospalé rybářské vesničky s pasoucími se vodními bůvoly nebo se noří do neprostupné zelené džungle. Když vystoupá do Hai Vanského průsmyku, všichni cestující sedí nalepení k oknům a pozorují výhledy na nejfotogeničtější část cesty. Vlak meandruje podél pobřeží s úžasnými výhledy na opuštěné pláže, skaliska i hluboký prales.

Vietnamská železnice je rozporuplný svět, který zůstal někde na půl cesty mezi současným ekonomickým boomem země a dávnou historií. Na jednu stranu mohou cestující nakupovat jízdenky online a odbavení zvládnou pouhým máchnutím mobilního telefonu u turniketu. Na stranu druhou však vlaky stále odbavují výpravčí jen s vlajkami a svítilnami. Další a další rozpory vás budou provázet celou cestou, ale svět vietnamských železnic prostě není unifikovaný jako letecká doprava, což může být vlastně i výhoda.

Třídy vietnamských vlaků

Ve vietnamských vlacích mohou cestující vybírat ze 4 tříd:

  • Hard Seat

  • Soft Seat

  • Hard Sleeper

  • Soft Sleeper

Místa ve vozech Hard-seat využívají Vietnamci hlavně pro kratší vzdálenosti. Najdou se však i lidé, kteří jsou schopni na tvrdých dřevěných pryčnách strávit dvanáctihodinovou cestu z Hanoje do Hue. Jízdenka v této třídě je teměř 3x levnější proti lůžkovým vozům. Jenže finanční úspora je vykoupená velikostí místa k sezení. Na každého ze tří cestujících, kteří se musí vměstnat na jednu lavici, vychází pouhých 40 cm na šířku.

Některé vozy mají klimatizaci, jiné pouze větráky zavěšené na stropě. Fotografové určitě ocení, že v některých vagonech lze úplně otevřít okna.

Pohodlnější alternativu nabízí vozy třídy Soft Seat. Měkká sedadla s polstrováním, uspořádaných po dvojicích na každé straně, jsou ideální pro pohodlné cestování na kratších úsecích. Třeba z Da Nangu do Hue nebo z Hanoje do Hai Phongu. Klimatizace je samozřejmostí. Během jízdy běží v zavěšených televizích program, většinou ale hlasitěji, než by bylo příjemné.

Pro dlouhé cesty je rozumné sáhnout po jedné z lůžkových variant. Cenový rozdíl mezi 4- a 6-lůžkovým kupé bývá minimální. Mezi Hanojí a Hue je to pouhých 90 000 dongů, tedy přibližně 90 Kč. V indických vlacích bývá nepsaným pravidlem, že dolní lůžka slouží přes den k sezení všem v kupé. Ne tak ve Vietnamu. Zde si prostě každý polehává na své posteli i během dne bez ohledu na to, ve kterém patře ji má.

V každém voze třídy Hard Sleeper i Soft Sleeper je k dispozici automat na pitnou studenou i teplou vodu. Při delší pauze ve stanicích tak stačí jen vyskočit a koupit si ve stánku třeba instatní nudle. Hlady však nikdo trpět určitě nebude.

Jídlo ve vietnamských vlacích

Třikrát denně prochází vlakem stevardi, kteří servírují cestujícím snídani, oběd a večeři přímo v kupé. Jídlo je úhledně zabalené v aluminiových boxech a zavakuových krabičkách, podobně jako v letadle, nechybí štítky s datem spotřeby a hlavně je zdarma.

V jídelním voze si také můžete objednat čerstvě uvařené jídlo, které kuchaři servírují na keramické talíře. Rýže, smažené kuře, nebo zavitky zaplní každý hladový žaludek. Jídelní vůz je však také společenským prostorem, kde se u piva, dýmky, nebo šálku čaje setkávají cestující a klábosí. Kouření je ve vlaku standardně zakázáno, ale zde jej posádka čas od času tak nějak toleruje.

Druhy vlaků ve Vietnamu

Nejvyšší kategorií jsou vlaky SE (Super Express). Mají přednost na trati, jsou na nich řazené nejkvalitnější vozy a dosahují vyšší průměrné rychlosti. I ve Vietnamu platí, že čím nižší číslo vlaku, tím lepší servis. Vlaky s vyššími čísly mají častěji řazené starší vozy, jezdí méně pravidelně nebo neprojíždí celou trasu mezi Hanojí a Saigonem.

Vlaky ve Vietnamu bývají také označovány podle měst, které spojují. Vedle Super Expressu se tedy můžete setkat s označením SNT (Saigon-Nha Trang), SPT (Saigon-Phan Thiet), HP (Hai Phong) a mnoho dalšími variantami názvů.

Soukromé společnosti Livitrans a ty další

Vietnamské státní železnice nejsou jedinou společností, která brázdí zdejší koleje. Kdo touží po větším soukromí a luxusu, může vyzkoušet jednu ze soukormých společností. Mezi nejznámější patří Livitrans nebo Violette. Žádná z nich však neprovozuje vlastní vlaky. Pouze řadí své vozy na spoje Vietnamských železnic.

Obě společnosti nabízí vyšší pohodlí a více soukromí. Kupé jsou uspořádána v konfiguraci 2 nebo 4 lůžek. Livitrans o sobě tvrdí, že provozuje “nejčistší vlaky ve Vietnamu”. Součástí jízdenky jsou noviny, magazíny, snacky a nápoje. Na rozdíl od Vietnamských železnic nenabízí žádné teplé jídlo.

Stojí však mírně lepší pohodlí za výrazně vyšší cenu? Zatímco jízdenku Soft Sleeper z Hanoje do Lao Cai na palubě vietnamských železnic pořídíte za 415 000 VND, za Livitrans dáte už 740 000 VND a Fanxipan Express vás vyjde dokonce 840 000 VND.

Soukromé společnosti operují zatím mezi Hanojí a Lao Cai a Hanojí a Da Nangem.

Jak koupit jízdenku na vlak ve Vietnamu

Rezervace se otevírají 60 dní před odjezdem. Pokud jde o cesty z výchozí stanice až na konečnou, tedy z Hanoje do Sagionu a naopak, je rezervace možná dokonce 90 dní dopředu. Nejžádanější vlaky SE1, SE2, SE3 nebo SE4 bývají vyprodané i několik dní před odjezdem. V období Vietnamského Nového roku Tét i několik týdnů dopředu.

Jízdenku lze zakoupit několika způsoby. První možností je tradiční nádražní přepážka. Stačí ustát souboj loktů s Vietnamci, měnší jazykovou bariéru a jízdenku koupíte během chvilky. V dnešním digitalizovaném světě je však nejjednodušší pořídit jízdenky prostředictvím webu Vietnamských železnic nebo online agentur. Singapuprské Baolau nebo 12Go Asia jsou důvěryhodné, uživatelsky přívětivé a při rezervaci si cestující může rovnou zvolit i konkrétní místo v kupé. S ohledem na agenturní provize a poplatky za platbu kartou vychází o fous výhodněji Baolau. Rozdíl je však zanedbatelný a připlaptíte si navíc jen pár tisíců vietnamských dongů. Jízdenky dorazí do emailové schránky elektronicky a není potřeba je tisknout. Stačí ukázat v mobilním telefonu. Snadné.

Ještě výhodnější je provést rezervaci přímo na webu Vietnamských železnic. Tady už rozdíl v ceně jízdenky může být zajímavější. Cesta ze Saigonu do Hanoje ve voze Soft Sleeper totiž vychází proti online agenturám klidně o 200 000 VND levněji vzhledem k poplatkům. Drobný zádrhel je, že web vietnamských železnic neumožňuje placení běžnými kartami. Nabízí pouze platbu místními kartami, lokální QR platbu, úhradu prostřednictvím elektronické peněženky Payoo nebo osobně ve stanici a u partnerů. Poslední možnost je vhodná pro cizince, platbu však musíte provést do 24 hodin od rezervace jízdenky. Takže na nádraží stejně musíte. 

Další možností, jak pořídit jízdenky na vlak, je návštěva některé z turistických kanceláří v Saigonu, Hanoji a dalších městech. Je to rozhodně nejdražší možnost, jenže se může stát, že jinou mít stejně nebudete. Agentury často vlaky vyrezervovávají a místa tak nemusí být již dostupná online a vy musíte bohužel otevřít peněženku. I tady platí: "Kdo dřív přijde,..."

Pokud potřebujete jízdenku z jakéhokoli důvodu vrátit, počítejte se srážkou 10 % z původní ceny, minimálně 10 000 VND. Storno je možné provést do 4 hodin před odjezdem vlaku. U skupinových jízdenek do 24 hodin. Během Tetu se stornopoplatek zvyšuje u vybraných vlaků až na 30 %.

Hygiena ve vlaku

S hygienou je to jako se vším ve Vietnamu. I přes viditelnou snahu může být výsledek stále špatný. Pokud nastupujete ve výchozí stanici vlaku, s největší pravděpodobností dostanete čisté prostěradlo, deku i polštář a umělá květina v květináči bude úhledně postavená u okna. Pokud přistupujete až během cesty, dost možná ve vaší posteli už někdo spal a stevard jen uhladil záhyby pomačkaného prostěradla. Ano, bohužel se to děje.

Když "to" na vás přijde, máte na výběr ze dvou možností - tradiční "turecký" záchod nebo západní evropské mísy. Pro ranní hygienu slouží 2 umyvadla v každím voze, takže je možné se pohodlně vystřídat. Vietnamci na osobní hygienu dbají, takže se připravte na ranní nával.

Na první pohled je ve vagonech čisto. Stevardi v pravidelných intervalech vozy vytírají a vynáší odpadky. Ve velkých městech doplňuje personál stanice vodu a vypouští toalety. Občasným nešvarem jsou však štěnice, švábi a další hmyz. A to bohužel i v nejvyšších třídách. Buďte připraveni.

Jak je to se zpožděními

Ač jsme v Asii, japonskou přesnost opravdu nečekejte. Z výchozí stanice vyjíždějí vlaky téměř vždy včas, jenže některé vlaky nabírají zpoždění během cesty. Vietnamská železnice je totiž téměř výlučně jednokolejná. Protijedoucí vlaky se tedy mohou vyhýbat jen ve zvláštních dvojkolejných úsecích, čímž se zpoždění jednoho vlaku může přenést na další spoje na trati. Jak bylo řečeno výše, vlaky s nižším číslem mají přednost. Pokud tedy zvolíte prémiový expres SE1 nebo SE2, měli byste do cíle dorazit včas.

Kulturní šok na kolejích

Cestování s Vietnamci způsobuje často lidem ze západu mírný šok. To, co je v Evropě považováno za překročení dobrého vychování, bývá ve Vietnamu naprosto v normě. Nemůžete se tedy divit, když si paní na protějším sedadle začne dělat důkladnou ústní hygienu párátkem tak, že jste schopni spočítat množství jejích plomb, nebo si pán vedle vás z nudy ostříhá třeba nehty.   

Vietnamci často volí vlak i z toho důvodu, že mohou převážet velké množství balíků. Proto se může stát, že pár těžkých balíků, které Vietnamci s vypětím sil natlačili do vagonu, skončí pod vašima nohama, nad hlavou nebo vedle vás. Aniž by se vás samozřejmě kdokoli ptal.

Přes všechny zmíněné nevýhody je jízda vlakem rozhodně skvělou příležitostí poznat krásy vietnamské krajiny a seznámit se s místními obyvateli. Jděte do toho.

Související články

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používání tohoto webu s tím souhlasíte.

Rozumím