Při tomto rozlišení obrazovky se nacházíte v omezeném režimu stránek, kliknutím přejdete na mobilní verzi.

Úzkými uličkami Hanoje projíždí vlak několikrát denně. Místní musí sbalit veškeré věci a ustoupit z cesty mohutnému kolosu. Úzkými uličkami Hanoje projíždí vlak několikrát denně. Místní musí sbalit veškeré věci a ustoupit z cesty mohutnému kolosu.

Cestování po Vietnamu vlakem

Vlaky ve Vietnamu zdaleka nejsou nejlevnějším, nejkomfortnějším, ani nejrychlejším dopravním prostředkem. Když vám na srovnanači jízdenek vyskočí nižší cena za letenku z Hanoje do Da Nangu než stojí jízdenka na vlak, řeknete si: "Proč bych sakra měl vůbec jet vlakem?" Jenže cestování vlakem je skvělý způsob, jak si prohlédnout zemi, její rozmanitosti a seznámit se s místními lidmi. Z Hanoje do Ho Či Minova Města projíždí bahnitá rýžová pole, míjí ospalé rybářské vesničky s pasoucími se vodními bůvoly nebo se noří do zelené džungle. Když vystoupá do Hai Vanského průsmyku, všichni cestující stojí nalepení k oknům a pozorují nejfotogeničtější část cesty. Vlak meandruje podél pobřeží s úžasnými výhledy na opuštěné pláže, skaliska i hluboký prales.

Vietnamská železnice je rozporuplný svět, který zůstal někde na půl cesty mezi současným ekonomickým boomem země a dávnou historií. Na jednu stranu mohou cestující nakupovat jízdenky online a odbavení zvládnou pouhým máchnutím mobilního telefonu u turniketu. Na stranu druhou však vlaky stále odbavují výpravčí jen s vlajkami a svítilnami. Další a další rozpory vás budou provázet celou cestou, ale svět vietnamských železnic prostě není unifikovaný jako letecká doprava, což může být vlastně i výhoda.

Třídy vietnamských vlaků

Ve vietnamských vlacích mohou cestující vybírat ze 4 tříd:

  • Hard Seat

  • Soft Seat

  • Hard Sleeper

  • Soft Sleeper

Místa ve vozech Hard Seat využívají Vietnamci hlavně pro kratší vzdálenosti. Najdou se však i lidé, kteří jsou schopni na tvrdých dřevěných pryčnách strávit dvanáctihodinovou cestu z Hanoje do Hue. Jízdenka v této třídě je teměř 3x levnější proti lůžkovým vozům. Jenže finanční úspora je vykoupená velikostí místa k sezení. Na každého ze tří cestujících, kteří se musí vměstnat na jednu lavici, vychází pouhých 40 cm na šířku.

Některé vozy mají klimatizaci, jiné pouze větráky zavěšené na stropě. Fotografové určitě ocení, že je ve starších vagonech možné, úplně otevřít okna.

Příjemnější alternativu nabízí vozy třídy Soft Seat. Měkká sedadla s polstrováním, uspořádaných po dvojicích na každé straně, jsou ideální pro pohodlné cestování na kratších úsecích. Třeba z Da Nangu do Hue nebo z Hanoje do Hai Phongu. Klimatizace je samozřejmostí. Během jízdy běží v zavěšených televizích program nebo reklamy, většinou ale hlasitěji, než by bylo příjemné.

Pro dlouhé cesty je rozumné sáhnout po jedné z lůžkových variant. Cenový rozdíl mezi 4- a 6-lůžkovým kupé bývá minimální. Mezi Hanojí a Hue je to pouhých 90 000 dongů, tedy přibližně 90 Kč. V indických vlacích bývá nepsaným pravidlem, že dolní lůžka slouží přes den k sezení všem cestujícím v kupé. Ne tak ve Vietnamu. Zde si prostě každý polehává na své posteli i během dne bez ohledu na to, ve kterém patře ji má.

V každém voze třídy Hard Sleeper i Soft Sleeper je k dispozici automat na pitnou studenou i teplou vodu. Při delší pauze ve stanicích tak stačí jen vyskočit a koupit si ve stánku třeba instatní nudle. Hlady tu nikdo trpět nebude.

Jídlo ve vietnamských vlacích

Třikrát denně prochází vlakem stevardi, kteří servírují cestujícím snídani, oběd a večeři přímo v kupé. Někdy bývá jídlo úhledně zabalené v aluminiových boxech a zavakuových krabičkách, podobně jako v letadle, nechybí štítky s datem spotřeby.

Přímo v jídelním voze si můžete objednat čerstvě uvařené jídlo, které kuchaři servírují na keramické talíře. Rýže, smažené kuře, nebo zavitky zaplní každý hladový žaludek. Jídelní vůz je také společenským prostorem, kde se u piva, dýmky, nebo šálku čaje setkávají cestující a klábosí.

Druhy vlaků ve Vietnamu

Nejvyšší kategorií jsou vlaky SE (Super Express). Mají přednost na trati, jsou na nich řazené nejkvalitnější vozy a dosahují vyšší průměrné rychlosti než všechny ostatní. I ve Vietnamu platí, že čím nižší číslo vlaku, tím lepší servis. Vlaky s vyššími čísly mají častěji řazené starší vozy, jezdí méně pravidelně nebo neprojíždí celou trasu mezi Hanojí a Saigonem.

Další kategorií jsou vlaky TN. Jezdí pomaleji, zastavují i ve stanicích, které Super Expresy projíždí a řazené jsou na nich velice staré vozy. Navíc jízdenky do těchto vlaků nekoupíte online. Takže jediným důvodem pro cestu je snad jedině přerezervace na kratší úsek z důvodu velkého zpoždění SE.

Vlaky ve Vietnamu bývají také označovány podle měst, které spojují. Vedle Super Expressu se tedy můžete setkat s označením SNT (Saigon-Nha Trang), SPT (Saigon-Phan Thiet), HP (Hai Phong) a dalšími variantami.

Soukromé společnosti Livitrans a ty další

Vietnamské státní železnice nejsou jedinou společností, která brázdí zdejší koleje. Kdo touží po větším soukromí a luxusu, může vyzkoušet jednu ze soukormých společností. Mezi nejznámější patří Livitrans nebo Violette. Žádná z nich však neprovozuje vlastní vlaky. Pouze řadí své vozy na spoje Vietnamských železnic.

Obě společnosti nabízí vyšší pohodlí a více soukromí. Kupé jsou uspořádána v konfiguraci 2 nebo 4 lůžek. Livitrans o sobě tvrdí, že provozuje “nejčistší vlaky ve Vietnamu”. Součástí jízdenky jsou noviny, magazíny, snacky a nápoje. Na rozdíl od Vietnamských železnic nenabízí ale žádné teplé jídlo.

Stojí však mírně lepší pohodlí za výrazně vyšší cenu? Zatímco jízdenku Soft Sleeper z Hanoje do Lao Cai na palubě vietnamských železnic pořídíte za 415 000 VND, jízdenky Livitrans stojí už 740 000 VND a Fanxipan Express vás vyjde dokonce 840 000 VND (02/2019).

Soukromé společnosti operují zatím mezi Hanojí a Lao Cai a Hanojí a Da Nangem.

Jak koupit jízdenku na vlak ve Vietnamu

Rezervace se otevírají 60 dní před odjezdem. Pokud jde o cesty z výchozí stanice až na konečnou, tedy z Hanoje do Sagionu a naopak, je rezervace možná dokonce 90 dní dopředu. Nejžádanější vlaky SE1, SE2, SE3 nebo SE4 mohou vyprodané i několik dní před odjezdem. Stává se to však jen zřídka. V období Vietnamského Nového roku Tét je potřeba rezervovat i s několikatýdenním předstihem.

Jízdenku lze zakoupit několika způsoby. První možností je tradiční nádražní přepážka. Stačí ustát souboj loktů s Vietnamci, měnší jazykovou bariéru a jízdenku koupíte během chvilky. V dnešním digitalizovaném světě je však nejjednodušší pořídit jízdenky prostředictvím webu Vietnamských železnic nebo online agentur. Singapuprské Baolau nebo 12Go Asia jsou důvěryhodné, uživatelsky přívětivé a při rezervaci si cestující může rovnou zvolit i konkrétní místo v kupé. S ohledem na agenturní provize a poplatky za platbu kartou vychází o fous výhodněji Baolau. Rozdíl je však zanedbatelný a připlaptíte si navíc jen pár tisíců vietnamských dongů. Jízdenky dorazí do emailové schránky elektronicky a není potřeba je tisknout. Stačí ukázat v mobilním telefonu. Snadné.

Ještě výhodnější je provést rezervaci přímo na webu Vietnamských železnic. Tady už rozdíl v ceně jízdenky může být zajímavější. Cesta ze Saigonu do Hanoje ve voze Soft Sleeper totiž vychází proti online agenturám klidně o 200 000 VND levněji vzhledem k poplatkům. Drobný zádrhel je, že web vietnamských železnic neumožňuje placení běžnými kartami. Nabízí pouze platbu místními kartami, lokální QR platbu, úhradu prostřednictvím elektronické peněženky Payoo nebo osobně ve stanici a u partnerů. Poslední možnost je vhodná pro cizince, platbu však musíte provést do 24 hodin od rezervace jízdenky. Takže na nádraží stejně musíte. Máte však kontrolu nad vámi vybraným místem.

Další možností, jak pořídit jízdenky na vlak, je návštěva některé z turistických kanceláří v Saigonu, Hanoji a dalších městech. Je to rozhodně nejdražší možnost, jenže se může stát, že na výběr mít nebudete. Agentury některé vlaky vyrezervovávají a místa tak nemusí být již dostupná online a vám nezbyte nic jiného, než otevřít peněženku. I tady platí: "Kdo dřív přijde,..."

Pokud potřebujete jízdenku z jakéhokoli důvodu vrátit, počítejte se srážkou 10 % z původní ceny, minimálně 10 000 VND. Storno je možné provést do 4 hodin před odjezdem vlaku. U skupinových jízdenek do 24 hodin. Během Tetu se stornopoplatek zvyšuje u vybraných vlaků až na 30 %.

Hygiena ve vlaku

S hygienou je to jako se vším ve Vietnamu. I přes viditelnou snahu může být výsledek stále špatný. Pokud nastupujete ve výchozí stanici vlaku, s největší pravděpodobností dostanete čisté prostěradlo, deku i polštář a umělá květina v květináči bude úhledně postavená u okna. Pokud přistupujete až během cesty, dost možná ve vaší posteli už někdo spal a stevard jen uhladil záhyby pomačkaného prostěradla. Ano, bohužel se to děje.

Když "to" na vás přijde, máte na výběr ze dvou možností - tradiční "turecký" záchod nebo západní evropské mísy. Pro ranní hygienu slouží 2 umyvadla v každím voze, takže je možné se pohodlně vystřídat. Vietnamci na osobní hygienu dbají, takže se připravte na ranní nával.

Na první pohled je ve vagonech čisto. Stevardi pravidelně vozy vytírají a vynáší odpadky. Ve velkých městech doplňuje personál stanice vodu a vypouští toalety. Občasným nešvarem jsou bohužel štěnice, švábi a další hmyz. A to i v nejvyšších třídách. Buďte připraveni.

Jak je to se zpožděními

Ač jsme v Asii, japonskou přesnost opravdu nečekejte. Z výchozí stanice vyjíždějí vlaky téměř vždy včas, jenže některé naberou zpoždění během cesty. Vietnamská železnice je totiž téměř výlučně jednokolejná. Protijedoucí soupravy se tedy mohou vyhýbat jen ve zvláštních dvojkolejných úsecích, čímž se zpoždění jednoho vlaku může přenést na další spoje na trati. Jak bylo řečeno výše, vlaky s nižším číslem mají přednost. Pokud tedy zvolíte prémiový expres SE1 nebo SE2, máte vyšší šanci, že do cíle dorazíte včas.

Kulturní šok na kolejích

Cestování s Vietnamci způsobuje lidem ze západu často mírný šok. To, co je v Evropě považováno za překročení dobrého vychování, bývá ve Vietnamu naprosto v normě. Nemůžete se tedy divit, když si paní na protějším sedadle začne dělat důkladnou ústní hygienu párátkem tak, že jste schopni spočítat množství jejích plomb, nebo si pán vedle vás z nudy ostříhá třeba nehty.   

Vietnamci často volí vlak i z toho důvodu, že mohou převážet velké množství balíků. Proto se může stát, že pár těžkých balíků, které spolucestující s vypětím sil natlačili do vagonu, skončí pod vašima nohama, nad hlavou nebo vedle vás. Aniž by se vás samozřejmě kdokoli ptal.

Přes všechny zmíněné nevýhody je jízda vlakem rozhodně skvělou příležitostí poznat krásy vietnamské krajiny a seznámit se s místními obyvateli. Jděte do toho.

Vlaky ve Vietnamu zdaleka nejsou nejlevnějším, nejkomfortnějším, ani nejrychlejším dopravním prostředkem. Když vám na srovnanači jízdenek vyskočí nižší cena za letenku z Hanoje do Da Nangu než stojí jízdenka na vlak, řeknete si: "Proč bych sakra měl vůbec jet vlakem?" Jenže cestování vlakem je skvělý způsob, jak si prohlédnout zemi, její rozmanitosti a seznámit se s místními lidmi. Z Hanoje do Ho Či Minova Města projíždí bahnitá rýžová pole, míjí ospalé rybářské vesničky s pasoucími se vodními bůvoly nebo se noří do zelené džungle. Když vystoupá do Hai Vanského průsmyku, všichni cestující stojí nalepení k oknům a pozorují nejfotogeničtější část cesty. Vlak meandruje podél pobřeží s úžasnými výhledy na opuštěné pláže, skaliska i hluboký prales.

Vietnamská železnice je rozporuplný svět, který zůstal někde na půl cesty mezi současným ekonomickým boomem země a dávnou historií. Na jednu stranu mohou cestující nakupovat jízdenky online a odbavení zvládnou pouhým máchnutím mobilního telefonu u turniketu. Na stranu druhou však vlaky stále odbavují výpravčí jen s vlajkami a svítilnami. Další a další rozpory vás budou provázet celou cestou, ale svět vietnamských železnic prostě není unifikovaný jako letecká doprava, což může být vlastně i výhoda.

Třídy vietnamských vlaků

Ve vietnamských vlacích mohou cestující vybírat ze 4 tříd:

  • Hard Seat

  • Soft Seat

  • Hard Sleeper

  • Soft Sleeper

Místa ve vozech Hard Seat využívají Vietnamci hlavně pro kratší vzdálenosti. Najdou se však i lidé, kteří jsou schopni na tvrdých dřevěných pryčnách strávit dvanáctihodinovou cestu z Hanoje do Hue. Jízdenka v této třídě je teměř 3x levnější proti lůžkovým vozům. Jenže finanční úspora je vykoupená velikostí místa k sezení. Na každého ze tří cestujících, kteří se musí vměstnat na jednu lavici, vychází pouhých 40 cm na šířku.

Některé vozy mají klimatizaci, jiné pouze větráky zavěšené na stropě. Fotografové určitě ocení, že je ve starších vagonech možné, úplně otevřít okna.

Příjemnější alternativu nabízí vozy třídy Soft Seat. Měkká sedadla s polstrováním, uspořádaných po dvojicích na každé straně, jsou ideální pro pohodlné cestování na kratších úsecích. Třeba z Da Nangu do Hue nebo z Hanoje do Hai Phongu. Klimatizace je samozřejmostí. Během jízdy běží v zavěšených televizích program nebo reklamy, většinou ale hlasitěji, než by bylo příjemné.

Pro dlouhé cesty je rozumné sáhnout po jedné z lůžkových variant. Cenový rozdíl mezi 4- a 6-lůžkovým kupé bývá minimální. Mezi Hanojí a Hue je to pouhých 90 000 dongů, tedy přibližně 90 Kč. V indických vlacích bývá nepsaným pravidlem, že dolní lůžka slouží přes den k sezení všem cestujícím v kupé. Ne tak ve Vietnamu. Zde si prostě každý polehává na své posteli i během dne bez ohledu na to, ve kterém patře ji má.

V každém voze třídy Hard Sleeper i Soft Sleeper je k dispozici automat na pitnou studenou i teplou vodu. Při delší pauze ve stanicích tak stačí jen vyskočit a koupit si ve stánku třeba instatní nudle. Hlady tu nikdo trpět nebude.

Jídlo ve vietnamských vlacích

Třikrát denně prochází vlakem stevardi, kteří servírují cestujícím snídani, oběd a večeři přímo v kupé. Někdy bývá jídlo úhledně zabalené v aluminiových boxech a zavakuových krabičkách, podobně jako v letadle, nechybí štítky s datem spotřeby.

Přímo v jídelním voze si můžete objednat čerstvě uvařené jídlo, které kuchaři servírují na keramické talíře. Rýže, smažené kuře, nebo zavitky zaplní každý hladový žaludek. Jídelní vůz je také společenským prostorem, kde se u piva, dýmky, nebo šálku čaje setkávají cestující a klábosí.

Druhy vlaků ve Vietnamu

Nejvyšší kategorií jsou vlaky SE (Super Express). Mají přednost na trati, jsou na nich řazené nejkvalitnější vozy a dosahují vyšší průměrné rychlosti než všechny ostatní. I ve Vietnamu platí, že čím nižší číslo vlaku, tím lepší servis. Vlaky s vyššími čísly mají častěji řazené starší vozy, jezdí méně pravidelně nebo neprojíždí celou trasu mezi Hanojí a Saigonem.

Další kategorií jsou vlaky TN. Jezdí pomaleji, zastavují i ve stanicích, které Super Expresy projíždí a řazené jsou na nich velice staré vozy. Navíc jízdenky do těchto vlaků nekoupíte online. Takže jediným důvodem pro cestu je snad jedině přerezervace na kratší úsek z důvodu velkého zpoždění SE.

Vlaky ve Vietnamu bývají také označovány podle měst, které spojují. Vedle Super Expressu se tedy můžete setkat s označením SNT (Saigon-Nha Trang), SPT (Saigon-Phan Thiet), HP (Hai Phong) a dalšími variantami.

Soukromé společnosti Livitrans a ty další

Vietnamské státní železnice nejsou jedinou společností, která brázdí zdejší koleje. Kdo touží po větším soukromí a luxusu, může vyzkoušet jednu ze soukormých společností. Mezi nejznámější patří Livitrans nebo Violette. Žádná z nich však neprovozuje vlastní vlaky. Pouze řadí své vozy na spoje Vietnamských železnic.

Obě společnosti nabízí vyšší pohodlí a více soukromí. Kupé jsou uspořádána v konfiguraci 2 nebo 4 lůžek. Livitrans o sobě tvrdí, že provozuje “nejčistší vlaky ve Vietnamu”. Součástí jízdenky jsou noviny, magazíny, snacky a nápoje. Na rozdíl od Vietnamských železnic nenabízí ale žádné teplé jídlo.

Stojí však mírně lepší pohodlí za výrazně vyšší cenu? Zatímco jízdenku Soft Sleeper z Hanoje do Lao Cai na palubě vietnamských železnic pořídíte za 415 000 VND, jízdenky Livitrans stojí už 740 000 VND a Fanxipan Express vás vyjde dokonce 840 000 VND (02/2019).

Soukromé společnosti operují zatím mezi Hanojí a Lao Cai a Hanojí a Da Nangem.

Jak koupit jízdenku na vlak ve Vietnamu

Rezervace se otevírají 60 dní před odjezdem. Pokud jde o cesty z výchozí stanice až na konečnou, tedy z Hanoje do Sagionu a naopak, je rezervace možná dokonce 90 dní dopředu. Nejžádanější vlaky SE1, SE2, SE3 nebo SE4 mohou vyprodané i několik dní před odjezdem. Stává se to však jen zřídka. V období Vietnamského Nového roku Tét je potřeba rezervovat i s několikatýdenním předstihem.

Jízdenku lze zakoupit několika způsoby. První možností je tradiční nádražní přepážka. Stačí ustát souboj loktů s Vietnamci, měnší jazykovou bariéru a jízdenku koupíte během chvilky. V dnešním digitalizovaném světě je však nejjednodušší pořídit jízdenky prostředictvím webu Vietnamských železnic nebo online agentur. Singapuprské Baolau nebo 12Go Asia jsou důvěryhodné, uživatelsky přívětivé a při rezervaci si cestující může rovnou zvolit i konkrétní místo v kupé. S ohledem na agenturní provize a poplatky za platbu kartou vychází o fous výhodněji Baolau. Rozdíl je však zanedbatelný a připlaptíte si navíc jen pár tisíců vietnamských dongů. Jízdenky dorazí do emailové schránky elektronicky a není potřeba je tisknout. Stačí ukázat v mobilním telefonu. Snadné.

Ještě výhodnější je provést rezervaci přímo na webu Vietnamských železnic. Tady už rozdíl v ceně jízdenky může být zajímavější. Cesta ze Saigonu do Hanoje ve voze Soft Sleeper totiž vychází proti online agenturám klidně o 200 000 VND levněji vzhledem k poplatkům. Drobný zádrhel je, že web vietnamských železnic neumožňuje placení běžnými kartami. Nabízí pouze platbu místními kartami, lokální QR platbu, úhradu prostřednictvím elektronické peněženky Payoo nebo osobně ve stanici a u partnerů. Poslední možnost je vhodná pro cizince, platbu však musíte provést do 24 hodin od rezervace jízdenky. Takže na nádraží stejně musíte. Máte však kontrolu nad vámi vybraným místem.

Další možností, jak pořídit jízdenky na vlak, je návštěva některé z turistických kanceláří v Saigonu, Hanoji a dalších městech. Je to rozhodně nejdražší možnost, jenže se může stát, že na výběr mít nebudete. Agentury některé vlaky vyrezervovávají a místa tak nemusí být již dostupná online a vám nezbyte nic jiného, než otevřít peněženku. I tady platí: "Kdo dřív přijde,..."

Pokud potřebujete jízdenku z jakéhokoli důvodu vrátit, počítejte se srážkou 10 % z původní ceny, minimálně 10 000 VND. Storno je možné provést do 4 hodin před odjezdem vlaku. U skupinových jízdenek do 24 hodin. Během Tetu se stornopoplatek zvyšuje u vybraných vlaků až na 30 %.

Hygiena ve vlaku

S hygienou je to jako se vším ve Vietnamu. I přes viditelnou snahu může být výsledek stále špatný. Pokud nastupujete ve výchozí stanici vlaku, s největší pravděpodobností dostanete čisté prostěradlo, deku i polštář a umělá květina v květináči bude úhledně postavená u okna. Pokud přistupujete až během cesty, dost možná ve vaší posteli už někdo spal a stevard jen uhladil záhyby pomačkaného prostěradla. Ano, bohužel se to děje.

Když "to" na vás přijde, máte na výběr ze dvou možností - tradiční "turecký" záchod nebo západní evropské mísy. Pro ranní hygienu slouží 2 umyvadla v každím voze, takže je možné se pohodlně vystřídat. Vietnamci na osobní hygienu dbají, takže se připravte na ranní nával.

Na první pohled je ve vagonech čisto. Stevardi pravidelně vozy vytírají a vynáší odpadky. Ve velkých městech doplňuje personál stanice vodu a vypouští toalety. Občasným nešvarem jsou bohužel štěnice, švábi a další hmyz. A to i v nejvyšších třídách. Buďte připraveni.

Jak je to se zpožděními

Ač jsme v Asii, japonskou přesnost opravdu nečekejte. Z výchozí stanice vyjíždějí vlaky téměř vždy včas, jenže některé naberou zpoždění během cesty. Vietnamská železnice je totiž téměř výlučně jednokolejná. Protijedoucí soupravy se tedy mohou vyhýbat jen ve zvláštních dvojkolejných úsecích, čímž se zpoždění jednoho vlaku může přenést na další spoje na trati. Jak bylo řečeno výše, vlaky s nižším číslem mají přednost. Pokud tedy zvolíte prémiový expres SE1 nebo SE2, máte vyšší šanci, že do cíle dorazíte včas.

Kulturní šok na kolejích

Cestování s Vietnamci způsobuje lidem ze západu často mírný šok. To, co je v Evropě považováno za překročení dobrého vychování, bývá ve Vietnamu naprosto v normě. Nemůžete se tedy divit, když si paní na protějším sedadle začne dělat důkladnou ústní hygienu párátkem tak, že jste schopni spočítat množství jejích plomb, nebo si pán vedle vás z nudy ostříhá třeba nehty.   

Vietnamci často volí vlak i z toho důvodu, že mohou převážet velké množství balíků. Proto se může stát, že pár těžkých balíků, které spolucestující s vypětím sil natlačili do vagonu, skončí pod vašima nohama, nad hlavou nebo vedle vás. Aniž by se vás samozřejmě kdokoli ptal.

Přes všechny zmíněné nevýhody je jízda vlakem rozhodně skvělou příležitostí poznat krásy vietnamské krajiny a seznámit se s místními obyvateli. Jděte do toho.

Při průjezdu Hai Vanským průsmykem vlak meandruje podél pobřeží a proplétá se hustým pralesem Při průjezdu Hai Vanským průsmykem vlak meandruje podél pobřeží a proplétá se hustým pralesem Každý vůz má vlastního stevarda. Další personál vaří a roznáší jídlo cestujícím a nechybí ani trojice techniků pro řešení nenadálých oprav. Každý vůz má vlastního stevarda. Další personál vaří a roznáší jídlo cestujícím a nechybí ani trojice techniků pro řešení nenadálých oprav. Život v uličce Le Duan je harmonické soužití lidí s vlaky Život v uličce Le Duan je harmonické soužití lidí s vlaky Staré neklimatizované vozy Hard Seat jsou vhodné jen pro krátké cesty. Dřevěné sedačky do pravého úhlu "srovnají" záda každému pasažérovi. Staré neklimatizované vozy Hard Seat jsou vhodné jen pro krátké cesty. Dřevěné sedačky do pravého úhlu "srovnají" záda každému pasažérovi. Neproklouzne ani myš. Přejezdy chrání velké posuvné ploty, které brání projíždění motorek na poslední chvíli Neproklouzne ani myš. Přejezdy chrání velké posuvné ploty, které brání projíždění motorek na poslední chvíli Ve větších městech kde vlak stojí 20 minut, probíhá úklid. Vynáší se odpadky, napouští voda a vypouští toalety. Ve větších městech kde vlak stojí 20 minut, probíhá úklid. Vynáší se odpadky, napouští voda a vypouští toalety. Noční nádraží Long Bien Noční nádraží Long Bien Asi nejkrásnější úsek cesty vede kolem haivanského průsmyku Asi nejkrásnější úsek cesty vede kolem haivanského průsmyku Jakmile je vlak připravený k odjezdu, stevardi naženou všechny cestující zpátky do vlaku a může se pokračovat v jízdě Jakmile je vlak připravený k odjezdu, stevardi naženou všechny cestující zpátky do vlaku a může se pokračovat v jízdě V lůžkových vozech je k dispozici také automat s teplou vodou V lůžkových vozech je k dispozici také automat s teplou vodou

Související články

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používání tohoto webu s tím souhlasíte.

Rozumím