pasapusu.cz GLOBETROTTER

Při tomto rozlišení obrazovky se nacházíte v omezeném režimu stránek, kliknutím přejdete na mobilní verzi.

Cestování po Indii vlakem

Mangladweep Express Mangladweep Express

Desítky větráků zavěšených na stropě hučí jako hejno vážek. Pod nimi na rohožích polehávají Indové ze všech možných koutů země, kultur i vyznání. Marátčanky korzující nádražím v moderních upnutých kalhotách a slušivých blůzkách, jsou v naprostém kontrastu s indickými muslimkami, skrytými pod černým nikábem s úzkým průzorem na oči.

Většinu cestujících však tvoří hindky v pestrobarevných sárí. Ty bohatší mají na sobě prošívané kabátky. Ženy z chudších vrstev nosí jako ozdobu jen šátek kolem krku.

Mezi nimi na zemi polehávají polonazí poutníci oblečení pouze do černého sarongu s ledabyle přehozeným žlutým suknem přes hrudník, v uších sluchátka a v ruce telefon.

Obsah
Jakou třídu zvolit
Řazení vlaků a číslování vozů indických vlaků
Lounge a čekárny Indických železnic
Mapy železniční sítě
Jakou jízdenku koupit
Ceny jízdenek vlakem po Indii
Kdy kupovat jízdenky na indické vlaky
Mobilní aplikace pro cestování indickými vlaky
Bezpečnost
Hygiena
Jaký vlak zvolit (kategorie vlaků)
Jídlo
NEJ indické železnice

Cestování vlakem po Indii může být stejně zábavné a bezpečné, jako bizarní a stresující. Je to jako s indickým kari. I když vám zachutná, na záchod po něm běží snad každý. Při cestě indickými vlaky přijdete o vše, na co jste byli zvyklí.

Zapomeňte na pohodlí, soukromí i čas. Mnohahodinová zpoždění, Indové vykonávající potřebu z okraje nástupiště přímo do kolejí nebo krávy procházející se po perónu jsou jen pár příklady, které vykreslují atmosféru. Vítejte ve skutečné Indii.

Indický expres čeká ve stanici

Jakou třídu zvolit

To je většinou první otázka, kterou si položí snad každý turista. Někdo si může dopřát opulentní první třídu cenově na úrovni letenky ve společnosti vysokých vojenských důstojníků a bohatých obchodníků. Jiný otáčí každou rupii a sotva dá dohromady pár drobných na koženkovou pryčnou někde u stropu v rezavějícím Sleeperu. Záleží jak hluboko máte do kapsy a co snesete. Třídenní cesta z Nového Dillí až na nejvzdálenější jih Indie vás ve 4. třídě bude stát zhruba stejně jako 6  piv v indickém baru. Na druhou stranu při cestě v nejvyšší třídě 1AC zaplatíte za jízdenku na stejnou cestu mnohem víc, než kdybyste letěli.

AC3, kompromis mezi pohodlím a cenou

Většina cestovatelů volí zlatou střední cestu. Tři a tři parádně měkká koženková lůžka zavěšená proti sobě a další dvě přes uličku. Žádné dveře ani zástěny, jen závěs. Někdy.

Třída AC3 je ideálním kompromisem mezi pohodlím a cenou. Klimatizace je sice výborný pomocník, ale také zlý pán. Obzvlášť pro cestující v horní řadě, kteří spí přímo pod větráky. V noci, když venkovní teplota spadne klidně o deset stupňů, budete ještě rádi za teplou deku a ponožky

Nejlepší místo ve vlaku

Třída AC2 se od AC3 liší jen počtem lůžek. V AC2 nespí tři lidé nad sebou, ale pouze dva na každé straně. Mým nejoblíbenějším místem, bez ohledu na vlak nebo třídu, je side lower. Lehátko visí po směru jízdy, nad vámi leží už jen jeden spolucestující, okno máte sami pro sebe stejně jako zásuvku. Pod sedačkou je k dispozici navíc kovové očko, ke kterému můžete přivázat batoh.

Ale pozor, všechna spodní lůžka se přes den sklápějí a sedí na nich spolucestující z horních míst. Pokud tedy chcete mít jistotu, že se vyspíte i přes den, berte lůžko horní.

Jednou z výhod vyšší třídy AC2 jsou záclonky, které v případě lůžek side- nebo low-upper zacloní celou postel. 

Interiér indického expresu AC2

Sleeper potěší hlavně peněženku

Sleeper je ve všech ohledech mnohem lidovější než AC3. Lidé ve voze často chodí naboso, bývají mnohem víc upovídaní a také o fous přátelštější. Během dne se může stát, že skončíte na sedačce pro tři s dalšími čtyřmi spolucestujícími, ale vaše peněženka vám nakonec poděkuje.

Indie je neskutečně fotogenická země. S trochou nadsázky stačí správně nastavit hloubku ostrosti a úžasné snímky se fotí samy od sebe. Dobrý výhled z okna je tedy nutností. Vyšší třídy mají sice výhodu klimatizace, ale špinavá okna, která nejde otevřít, fotografy rozhodně nepotěší. Pokud chcete během jízdy zachytit západ slunce nad rozpálenou pouští Rádžastánu nebo nekonečné palmové háje Kéraly, volba Sleeperu bude rozhodně nejlepší. Okna v těchto vozech nemají sklo, pouze vytahovací roletu a objektiv stačí prostrčit skrz mříže.

Pohodlně ve dvou. Když je ale potřeba, vsouká se do rikši klidně 6 cestujících.

Rikšáři v Indii

přejít na článek

Unreserved jen pro otrlé cestovatele

Na kratší vzdálenosti, řekněme do několika hodin jízdy, se dá obstojně přežít i cesta ve vozech Unreserved General. Jízdenku seženete i pár minut před odjezdem a na žádné rezervace se nehraje. Co se vejde dovnitř, to jede. Nejchudší z Indů cestují právě tady. Někteří sedí na dřevěných lavicích, jiní cestují skrčení na polici na zavazadla pod střechou. Pokud je vůz plný, stejně nakonec skončíte na stojáka u záchodů. Vylepšenou verzí třídy Unreserved jsou vozy Deen Dayalu s moderními toaletami nebo nabíječkami. 

Anabhuti, Executive AC Chair nebo Second seating

Denní vlaky mají podobnou kategorizaci jako dálkové noční. Nejvyšší třídou je Executive AC Chair Car, kterou najdete jen na prestižních vlacích Shatabdi, Vande Bharat nebo Duronto.

Tím nejlepším na co můžete u denních vlaků narazit, je třída Anabhuti. Není řazená na všech vlacích, ale kategorie Shatabdi ji má téměř vždy. Celý vůz obsluhují 2 stevardi, kteří roznáší jídlo a také noviny. Vlaky, které projíždí hezkou přírodou, vezou navíc také někdy panoramatické vozy (např. Shatabdi z Mombai do Goa).

Nižší třídu denních vlaků potom představují vozy AC Chair, které jsou o něco levnější, ale také plnější. Sedačky bývají v uspořádání 3+2.

A úplně nejníže najdete  Second Seating/2S. Dřevěné pryčny, dav, hučící větráky na stropě a mříže v oknech. Dá se, ale jen na pár hodin. 

Třída Anubhuti, vlak Shatabdi

Řazení vlaků a číslování vozů indických vlaků

  • 1AC: vozy H1, H2, H3 (1, 2 a 3 jsou čísla vozů dané třídy)
  • 2AC: vozy A1, A2, A3, atd.
  • 3AC: vozy B1, B2, B3, atd.
  • AC Chair Car: vozy C1, C2, C3, atd.
  • Sleeper/SL: vozy S1, S2, S3, atd.

Pokud jste zarezervovali 3AC, na jízdence budete mít uvedeno např.: 

  • B2/31/Lower (číslo vozu/číslo místa/umístění)

Pokud si chcete ověřit, ve které části vlaku je řazený váš vůz, využijte službu Train position na Trainman.in, na kterém naleznete nejen pozici vozu, ale také umístění konkrétního místa.

Lounge a čekárny Indických železnic

Pokud dorazíte na nádraží moc brzo nebo máte dlouhý přestup, můžete si sednout v čekárně nebo dokonce prémiovém salónku Executiv Lounge. 

Čekárny jsou rozdělené podle tříd, ve kterých budete cestovat. Sleeper a AC3 bývá oddělená od AC2 a AC1. 

Stanice ve velkých městech (např. Dillí, Bombaj, Kalkata, atd.) mají také prémiové salonky, podobné těm na letištích. Cestující zde mohou využívat WiFi, k dispozici mají také noviny, nealkoholické nápoje a přístup na toalety nebo do sprchy. V Dillí vyjde vstup do Executive Lounge na 150 INR / hod.

Davy cestujících ve stanici Mathura Jn.

Monzunový jízdní řád

S příchodem monzunu do oblasti Západního Ghátu (pohoří táhnoucího se podél Arabského moře od státu Gujarat až k nejjižnějšímu jihu Indie) vydávají Indické železnice upravený jízdní řád pro vlaky na Konkánské dáze (Konkan Railway).

Dálkové spoje na trati spojující stát Kérala s Bombají jezdí v posunutých polohách a jízdní doba se prodlužuje o několik hodin z důvodu možné nestability tratě a povětrnostních podmínek. Tento jízdní řád bývá aplikovaný nejčastěji od 10. 6. do 31. 10. každého roku.

Mapy železniční sítě

Jakou jízdenku ulovit?

Čtete správně, ulovit. Může nastat i situace, kdy se budete muset vrhnout do davu a své místo si jednoduše vybojovat. Sháníte-li lístek na poslední chvíli, jednou z mála možností je jízdenka zvaná Tatkal. Jedná se o něco jako záchrannou brzdu pro ty, kteří potřebují sehnat místo na poslední chvíli.

V 10 hodin dopoledne den před odjezdem vlaku se otevírají tyto last minute rezervace pro třídy AC, v 11 hodin potom pro Sleepery. A boj může začít.

Rezervovat se naštěstí dá osobně i online. Příplatky za Tatkal jízdenky se pohybují mezi 10 (Second Seating) a 500 rupiemi (AC2) v závislosti na délce cesty a třídě.

Palác v Leh a město

Ladakh – Průvodce Malým Tibetem

přejít na článek

Waitlist jízdenky, když jdete pozdě

Pokud si netroufáte potrénovat ostré lokty při rezervaci last minute jízdenek, je tu možnost nechat se předem zapsat na tzv. Waitlist. Každá Waitlist rezervace je doprovázena číslem. Čím nižší, tím větší pravděpodobnost.

Na webu www.etrain.info můžete podle predikce ověřit, zda při současném pořadovém čísle odjedete nebo ne. V každém vlaku totiž drží Indické železnice několik desítek míst pro státní úředníky. Místa však bývají často neobsazená a předávají se proto dalším zájemcům. Pokud hrajete waitlistovou loterii, status své vlastní jízdenky můžete ověřit na stránkách IRCTC

 

Resevation Against Cancellation – na posteli s Indem

Poslední možností jak se vecpat do vyprodaného vlaku jsou jízdenky Reservation Against Cancellation (RAC) a není to žádný med. Jak název napovídá, své místo získáte až poté, co některý z cestujících zruší svoji jízdenku. Jenže navrch se o lehátko musíte podělit s dalším cestujícím. Berte nebo nechte být.

 

konečná stanice Western Line v Churchgate

Mumbai local

přejít na článek

Existuje ještě poslední berlička, a tou je Foreign Tourist Quota. Jízdenky jsou určené pouze pro neindické cestující, rezervaci lze provést do tříd 1AC, 2AC nebo EC a jen osobně ve stanici. Vadou na kráse však je, že se vydávají jen v jednotkách kusů (2-6) na klíčové spoje. Šance na získání jsou tedy poměrně mizivé pokud podobný problém řeší více cizinců na jednom vlaku.

Nákup jízdenek online

Nákup jízdenek přes internet byl v minulosti hotovým utrpením. Neobešlo se to bez registrace indického čísla, posílání kopií pasů a podobných byrokratických "opatření". V roce 2017 však zmírnily Indické železnice svůj přístup a umožnily založení účtu i na neindický telefon.

Elektronická jízdenka indických železnic
 

  • Po vyplnění běžného formuláře s údaji jako uživatelské jméno, heslo, email, adresa nebo telefon, je potřeba potvrdit účet prokliknutím odkazu, který vám právě přišel do emailové schránky.
     
  • Následují poslední 3 jednoduché kroky. Po prokliknutí ověřovacího emailu musíte verifikovat telefonní číslo a emailovou adresu zadáním šestimístného kódu. Nejdříve klikněte na SMS OTP (OTP znamená One-time password) a zadejte kód. Poté totéž udělejte i na Email OTP. Jakmile se vám povede poprvé přihlásit, budete vyzváni k zaplacení 122 rupií za aktivaci. Indické železnice si tak kompenzují náklady spojené se zasláním SMS do zahraničí.

Cestování vlakem v Indii může místy bolet, ale poznáte pravou Indii

Kdy kupovat jízdenky na indické vlaky

Rezervační systémy na indické vlaky se otevírají 120 dní před odjezdem vlaku. Pokud si chcete místo vybrat, nakupujte co nejdřív. Indické železnice aplikují na vybrané vlaky dynamický tarif, tedy čím později kupujete, tím bude jízdenka dražší.

Ceny jízdenek vlakem po Indii (2024)

  1AC 2AC 3AC SL
Delhi - Mumbai (Rajdhani) 4 495 INR 2 645 INR 1 855 INR  
Delhi - Mumbai (Express) 3 910 INR 2 335 INR 1 630 INR 620 INR
Varanasi - Kolkata 2 670 INR 1 595 INR 1 130 INR 430 INR
Chennai - Trivandrum 3 070 INR 1 825 INR 1 285 INR 490 INR
Mumbai - Madgaon/Goa 2 540 INR 1 520 INR 1 080 INR 410 INR
Delhi - Jodhpur 2 335 INR 1 400 INR 1 005 INR 385 INR

Praktické mobilní aplikace pro cestování po Indii

 TravelKhana (Android)  Kurýři doručí jídlo z oblíbené restaurace přímo na vaše místo.
 Tripozo (Android)  Kompletní informace o vlacích na jednom místě. Historie zpoždění, ceny jízdného, aktuální stav a predikce WL/RAC jízdenek, kontrola PNR a další.
 Rail Connect (Android / iOS)  Základní aplikace Indických železnic pro nákup a správu rezervací nebo objendání jídla do vlaku.

 Cleartrip (Android / iOS)

 Důvěryhodná a uživatelsky přívětivá aplikace na nákup jízdenek na vlak, levných letenek, ubytování a dalších služeb.

 RailPass (Android / iOS)

 Aplikace překonvertuje jízdenku do Passbooku a status PNR se pravidelně aktualizuje.

 RailRadar (RailYatri)

 Poloha vlaků v reálném čase. RailYatri je mimochodem další ze skvělých "full-service" aplikací.








A je to vůbec bezpečné?

Okázale se rozmachovat v kupé posledním iPhonem nebo zrcadlovkou v hodnotě deseti průměrných indických platů, není moc rozumné. V čím nižší třídě cestujete, tím větší pokušení můžete vyvolat.

Jednou z nevýhod Sleeperu jsou okna chráněná většinu dne pouze mříží. Sám jsem si párkrát všimnul chmatáka, jak brousí u okna a tipuje si, co by tak mohl ukrást. Ideální kořistí je telefon zapojený do nabíječky a volně položený na sedačce, zatímco vy se bavíte zády k oknu.

Přijít o mobil je zlé, ale o celý batoh ještě horší. Pokud jste paranoidní, vezměte si s sebou řetěz, kterým batoh připevníte k všemožným kovovým konstrukcích ve voze. Většinou stačí dát si baton "do nohou".

Některé spoje bezpečností nijak nevybočují z průměru, jiné jsou však notoricky známé okrádáním. Jedním z takových vlaků je například Marudhar Express mezi oblíbenými turistickými místy Váránasí a Agrou.

Je skvělý pocit nechat si během vlahého večera provětrat hlavu v otevřených dveřích rozjetého expresu, jenže statistiky jsou neúprosné. Každoročně zabijí vlaky necelých 30 000 lidí, v drtivé většině případů se jedná právě o pád z otevřených dveří nebo kolizi s člověkem v kolejišti. Indická železnice je tepnou zdejšího života a patří k nejstarším na celém světě. Stáří, podfinancovanost i přetíženost celého systému je důvodem, proč až příliš často dochází k vykolejením vlaků a smrtelným nehodám

Seznam cestujících na indickém expresu

Hygiena a záchody

Největší obavy při cestování vlakem po právu vyvolávají toalety. Asi si dokážete představit indický záchod po dvoutisícikilometrové jízdě.

Ve vozech najdete nejen klasickou díru do země (u nás známou spíše jako turecký záchod), ale i tradiční evropské mísy. Z mé zkušenosti vždy o něco lépe vypadaly klasické indické záchody.

Toalety bývají nejvytíženější kolem 8. hodiny ráno a zpoza dveří se často ozývají hrozivé zvuky. Pokud chcete stihnout ranní hygienu v relativně čisté místnosti, doporučuji si přivstat.

Prohlédněte si tipy, jak cestovat nalehko.

Vlajka sněžného lva je v Tibetu zakázaná od roku 1959

Dharamsala, malá Lhasa

přejít na článek

Jídlo na cestách

Místní si většinou nabalí jídlo na cestu z domova, takže mimo objemných kufrů s sebou vláčí na mnohahodinové cesty i několik tašek s jídlem. Talířky mívají pečlivě zabalené v novinách, v termoskách ještě teplý čaj a z krabiček skoro posvátně vytahují naan. Během jídla spokojeně mlaskají, krkají a hekají. Působí to někdy nechutně, ale očividně si pochutnávají. Naanem vytírají omáčku na talíři, ani kapka nesmí přijít nazmar. Připravte se tedy na posunutý kulturní zážitek, než znáte z Evropy.

Že jste si nestihli připravit na cestu ani čapátí? Nevadí, v indických vlacích nikdo hladem ani žízní trpět nebude. Ve stanicích prochází vagón za vagónem prodejci: “Čaj, čaj, garam čaj,” křičí na celé kolo. Další nabízí samosu nebo birjání. Epikurejské blaho na chuťových pohárcích nečekejte a s trochou štěstí i přežijete.

Indický expres čeká ve stanici, příležitost dokoupit jídlo a pití
Některé vlaky mají řazený tzv. Pantry car, tedy pojízdnou kuchyni s bistrem. Ale tyto vozy jsou spíše na ústupu. Maximální délka vlaku v Indii je 24 vozů a manažeři železnic jsou postavení před otázku, zda zařadit bistro vůz, ve kterém se prodá pár set jídel nebo další sleeper, který odveze navíc několik stovek lidí. V úvahu je potřeba vzít i to, že cestující v nízkých třídách často mají jídlo připravené z domova a tržbu tedy nepřinesou.

Skvělé pochoutky přímo do vlaku

Jak je v některých ohledech Indie zaostalá, tak v digitalizaci a úžasných nápadech exceluje. Přepadla vás během cesty chuť na oblíbenou křupavou pizzu z Dominos, sladkosti od Haldirams nebo prostě jen Panýr Tikka Masala odkudkoli? Není nic snažšího, než si dobroty objednat přes aplikaci přímo do vlaku, na některé z následujících stanic. Nejste závislí na kvalitativně proměnlivém cateringu Indických železnic a vybírat můžete z mnoha recenzemi prověřených restaurací na cestě.

A když je nejhůř, tapiokové chipsy seženete na každém nádraží.

Jaký vlak zvolit? (kategorie vlaků)

Správná volba vlaku vám může ušetřit i několik hodin jízdy. Každá z kategorie vlaků v Indii má totiž jinou míru důležitosti. Některé jsou odsouzené v případě zpoždění k dlouhému čekání, zatímco jiné stanici jen proletí.

TIP: Pozor na zpoždění

Pokud cestujete po severní a střední Indii v období mezi půlkou prosince a únorem, připravte se na rušení spojů nebo při nejmenším dlouhá zpoždění. Ta mohou dostahovat klidně více než jeden celý den. Problémem totiž bývají mlhy, které zasahují tuto část Indie. Strojvedoucí v mlhách nevidí návěstidla včas, musí snižovat rychlost a zpoždění se začnou kupit z vlaku na vlak.

Pokud se potřebujete do svého cíle dostat za každou cenu včas, kupujte raději na stejnou trasu více jízdenek. Budete mít tak větší pravděpodobnost, že jeden ze dvou vlaků nebude mít velké zpoždění. Pokud by váš spoj měl mnohahodinové zpoždění, těžko byste byli schopní sehnat jízdenku na nějaký náhradní vlak ten den, protože rezervace bývají vyprodané častokát na týdny dopředu. Vždy je lepší zaplatit o pár set rupií víc za náhradní jízdenku než zmeškat letadlo. Po

Pokud se však do podobné situace dostanete bez náhradní jízdenky, jděte na pokladnu, kupte si general ticket na vaši trasu bez rezervace, hned po nástupu do vlaku jděte za průvodčím, omluvte se a doplaťte doplatek do vybrané třídy. Počítejte však s tím, že cestu možná odstojíte.

Interiér indické 3. třídy

Duronto, rychlost na kolejích

Need for Speed? Tak to jeďte Durontem. Vlaky spojují důležité metropole (častokrát) bez jediné komerční mezizastávky a patří k tomu nejrychlejšímu, co může zatím Indie nabídnout. 

Rajdhani, rychlost a pohodlí

Další kategorií s vysokou prioritou je Rajdhani, v překladu hlavní město. Vlaky spojují Nové Dilí s velkými městy Indie. Vozy jsou oproti běžným expresům moderní, součástí jízdenky je i jídlo, snacky a pití. Rajdhani dosahuje rychlostí až 150 km/h. Samozřejmě jen v některých úsecích.

Humsafar Express

Tento prémiový expres vozí vagony třídy 3AC a sleeper. Oproti běžným  expresům bývá jízdné vyšší o 15-20 %. Ve vozech jsou instalované bio toalety, nechybí lampička pro čtení, prodejní automaty s jídlem a samozřejmostí jsou zásuvky i s USB portem.  

Shatabdi a Jan Shatabdi, když se vám nechce autobusem

Denní expresy Shatabdi jsou alternativou k autobusům díky pohodlí, rychlosti a slušnému servisu v podobě jídla a pití zdarma. Ekonomičtější variantou je potom Jan Shatabdi, které uspokojí jak peněženku, tak i požadavek na rychlou a pohodlnou cestu.

Tejas – nejlepší co Indie může nabídnout

Novinkou z roku 2017 je denní rychlík Tejas. Bio toalety, dotykové senzory, vysoušeče rukou, LED obrazovky, WiFi, veřejné kávovary a rychlost místy až 180 km/h slibují zážitek, který si těžko splníte v jiném indickém vlaku. Během cesty o vás bude postaráno i z hlediska stravování. V závislosti na času a délce trasy si můžete užít uvítací Morning/Evening Tea, po kterém následuje oběd nebo večeře. Vybírat můžete ze 4 až 7 jídel. 

Vande Bharat – indická TOP class

Tato jednotka (Indové vlak označují jako semi-bullet train), která obsluhuje denní spoje, je tím nejlepším, co na indických železnicích můžete vyzkoušet. Provozní rychlost je stejná jako u českého pendolina, tedy 160 km/h. Ve třídě CC se sedí v konfiguraci 3+2 a v EC 2+2. Zajímavostí je, že si každou dvojsedačku v nejvyšší třídě můžete otočáčet o 360° a sedět tak třeba čelem k oknu. 

Garib Rath a Sampark Kranti – kvalita pro chudé

Ne vždy a ne všude lze dojet superexpresy, přesto je možné cestovat pohodlně a rychle. Rychlíky Garib Rath, v překladu převozník chudých, jsou pro všechny, kteří chtějí cestovat na úrovni, ale nemohou si dovolit drahé expresy. Vlaky mají řazenou pouze třídu 3E, což je chudší alternativa AC3 a místa k sezení. Cestující si tak musí připlatit třeba za ložní prádlo.

Sampark Kranti vychází z konceptu Rajdhani. Vlaky spojují důležitá města s Novým Dilí, jsou ovšem pomalejší, ale na druhou stranu za výhodnější cenu.

Obyčejné indické expresy, je jich jako krav

Drtivá většina vlaků v Indii jsou však obyčejné expresy a poštovní vlaky. Dlouhé, pomalé a těžkopádné kolosy brázdí zemi křížem krážem od Jammu Tawi až po Kanniyakumari a právě v nich poznáte to pravé indické cestování. Bez přednosti, pomalu, se zpožděními, prostě tak, jak jezdí místní lidé nejčastěji.

Praní se v Indii rozhodně nepovažuje za ženskou práci

Dhobi ghat: Největší prádelna světa pod otevřeným nebem

přejít na článek

NEJ indické železnice

Nejdelší trasa

Za 85 hodin urazí Vivek Express trasu dlouhou 4273 km ze severoindického Dibrugarhu ve státě Ásám do Kanyakumari na nejjižnějším cípu Indie.

Nejrychlejší vlak

Technicky je nejrychlejším vlakem Vande Bharat, nazývaný někdy jako Train 18. Jednotka je schopná dosáhnout maimální rychlosti 180 km/h, standardní provozní rychlost je však limitována na 160 km/h, ale běžně jezdí kolem 130 km/h. Pro využití maximální rychlosti je uzpůsobeno jen 0,3 % indických tratí, proto je někdy za nejrychlejší indický vlak označovaný Gatimaan Express jezdící mezi Novým Dilí a Jhansi. Souprava dosahuje rychlosti až 160 km/h a trasu dlouhou 403 km ujede za 4:25 hod.

Nejpomalejší vlak

Trať v hornatém terénu neumožňuje vlaku Nilgiri Passenger vyšší rychlost než průměrných 10 km/h. Pokud se nejpomalejším vlakem chcete svézt, musíte vyrazit na tuto úzkorozchodnou horskou železnici do Tamil Nadu.

Nejstarší vlak

První vlak v Indii vyjel ještě v dobách Britského Rádže roku 1853. Jedním z nejstarších spojů, jež se dochovaly až dodnes, je Punjab Mail. Poprvé vyjel roku 1912. Vlak patří do kategorie expresů a spojuje Bombaj s hlavním městem Dillí.

Dalším prastarým spojem je Frontier Mail, který se dnes jmenuje Golden Temple Mail. V dobách nerozděleného Britské Rádže jezdil vlak z Bombaje až do pákistánského Pešaváru. Dnes spojuje Bombaj s Amritsarem.

Nejdelší nástupiště

Suverénní prvenství v délce nástupiště drží od roku 2015 severoindický Gorakhpur. Místní perón měří neuvěřitelných 1 355 metrů. Pro srovnání, nejdelší nástupiště v Evropě naleznete ve Velké Británii a je dlouhé "jen" 791 metrů.


Cítíte, že jsou pro vás indické vlaky stále velkým soustem? Zkuste nejdřív natrénovat cestování vlakem ve Vietnamu nebo vyražte za dobrodružstvím na Transsibiřskou magistrálu.

Pokud jste zvládli přečíst celý tento článek, víte o cestování indickými vlaky vše, co budete potřebovat. Takže zbývá už jen popřát: “Štastnou cestu a užijte si jízdu.

Člověk míní, železnice mění. I když informace pravidělně aktualizuji, ruku na koleje bych si za ně dát netroufl. Aktuální informace proto vždy ověřujte na stránkách jednotlivých společností. 

Indie Asie vlakem

Související články