Vlakem po Evropě: Jak sehnat levné jízdenky a výhodně cestovat
Jízdenka Tureckých železnic TCDDCestování vlakem po Evropě nebylo levné nikdy. Železniční doprava může jen stěží konkurovat extrémně nízkým nabídkám autobusových dopravců nebo levným letenkám low-cost dopravců. Výhody cestování vlakem však v mnohých ohledech převyšují jak autobusy, tak někdy i letadla. Dá se očekávat, že význam železniční dopravy bude s nadcházející krizí v letectví ještě stoupat.
Obsah
Základní tarify
Dělení jízdenek
Akční jízdenky
Deutschland Ticket
Interrail
Příklady výhodných cen jízdenek
NRT, EWT, SparPreis, InterRail, to jsou výrazy, které běžný smrtelník většinou nezná. Pokud se však chystáte vlakem do Evropy, jejich využití nebo naopak nevyužití vám může ušetřit nemalé peníze.
Základní mezinárodní tarify
NRT
Tarif NRT představuje základní jízdné pro mezinárodní cestování v Evropě. Jízdenky je možné vydat mezi jakýmikoli stanicemi v Evropě. Tento tarif je nejméně svázán různými omezeními a podmínkami. Jízdenka platí 4 dny, není vázána na konkrétní vlak a cestu můžete přerušit kolikrát chcete. Pokud tedy cestujete například z Prahy do Paříže, můžete si bez jakékoli penalizace udělat pauzu třeba ve Frankfurtu a Štrasburku. Tarif má však jednu obrovskou nevýhodu a tou je cena. Pokud zůstaneme u příkladu Paříže, potom by jednosměrná jízdenka vyšla přes 7 000 Kč. Což je výrazně více, než za kolik byste pořídili letenku.
Malou útěchou může být 15% sleva RailPLUS, kterou automaticky získávají všichni vlastníci zákaznických karet ČD.
Naštěstí existují možnosti, jak se předraženým jízdenkám vyhnout a cestovat mnohem výhodněji. Pojďme se na ně podívat.
EWT
Pro cesty do východní Evropy můžete získat ze základní tarifu NRT dodatečné slevy ve výši 20-55 % s jízdným EWT. Na jízdenky se však mohou vztahovat různé podmínky. Chcete-li vyrazit na výlet do Černobylu a využít vlak, potom musí být jízdenka na Ukrajinu vystavena z některé české stanice a trasa musí bezpodmínečně vést přes pohraniční bod Čop.
Dělení jízdenek
Kupovat v dnešní době jednu jízdenku na celou trasu je vražda pro vaši peněženku a dělení jízdenek je klasická technika, jak se vyhnout předraženému tarifu NRT.
Skvělým pomocníkem pro plánování cesty s dělenými jízdenkami je web vlakem.net. Vyhledávač spojení umí pracovat jak s akčními, tak i běžnými vnitrostátními jízdenkami.
Dělit můžete několika způsoby
- nakupujte vnitrostátní jízdenky osobně nebo online a mezinárodní tarif využívejte jen pro krátké úseky přes hranici
- v dnešní době však mnoho společností vydává různé akční jízdenky, jejichž kombinací můžete dosáhnout ještě nižších cen a některé z nich platí i na mezinárodních trasách
Akční jízdenky
České dráhy nabízí Včasné jízdenky Evropa, DB Spar Preis nebo Super Sparpreis, maďarský MÁV zase SparDay a SparNight. Akční jízdenky vydává mnoho železnic. Můžete si tak sestavit cestu z několika na sebe navazujících jízdenek. Ukažme si to na příkladu cesty z Prahy do Marseille.
Praha - Frankfurt - Marseille
Praha hl.n. - Dresden Hbf | 13,90 € |
Dresden Hbf - Marseille St. Charles | 49,90 € |
Nezapomínejte však, že akční jízdenky mají podmínky, které mohou být v některých situacích hodně omezující.
- častokrát jsou vázané na konkrétní spojení
Představte si situaci, že máte jízdenku Super SparPreis z Prahy do Drážďan a navazující SparPreis z Drážďan do Marseille. Váš vlak přijede do Drážďan zpožděný o několik hodin a vám návazný spoj ujede. Z pohledu DB se jedná o 2 separátní cesty a vám tak nezbyde, než si koupit jízdenku novou. Což se může významně prodražit, protože v den odjezdu již žádný SparPreis pravděpodobně neseženete.
- pozor na změnu nebo storno
Cestu si dobře rozmyslete. Jakmile jednou koupíte, většinou jízdenky už vrátíte pouze s vysokými poplatky nebo taky vůbec. Obzvlášť obezřetní tedy buďte při kombinování s jinými jízdenkami nebo letenkami.
- nakupujte v dostatečném předstihu
Počet jízdenek na konkrétní tratě nebo vlaky se může lišit. Pokud chcete vyrazit TGV, Eurostarem nebo ICE, vyždy se snažte ulovit jízdenku co nejdřív. Dopravci využívají dynamické tarify, jejichž cena s blížícím se odjezdem (a obsazeností) stoupá. Úspořit tak můžete nemalé částky.
Příklad
Jízdenku z Paříže do Lyonu v TGV můžete pořídit už od 19 € pokud rezervujete 4 měsíce před odjezdem (někdy postačí i jen pár týdnů). V případě, že byste nákup nechali na poslední chvíli a rezervovali jen několik málo dní v předstihu, potom by vás jízdenka vyšla klidně 4x dráž.
Jak moc dopředu je možné koupit jízdenky na vlak
Různí evropští dopravci mají rozdílnou dobu předprodeje svých jízdenek. Čím dřív akční jízdenky koupíte, tím lepší cenu můžete dostat.
DB (Deutsche Bahn) | 180 dní |
ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) | 180 dní |
Eurostar | 330 dní |
Renfe | 60 (90) dní |
Trenitalia | 90 (120) dní |
SBB (Schweizerische Bundesbahnen) | 180 (60) dní |
Deutschland Ticket
Deutsche Bahn testovaly v létě 2022 revoluční celoněmeckou jízdenku na měsíc za pouhých 9 € (včetně možnosti přepravy jízdního kola). Nabídka měla obrovský ohlas a německé vlaky byly tak přeplněné, že se dokonce někteří cestující dovnitř vůbec nedostali.
DB se rozhodly jízdenku prodloužit a od dubna 2023 bude možné koupit měsíční jízdenku Deutschland Ticket za 49 €. Nově nebude možné na tuto jízdenku bezplatně přepravovat kola a samozřejmě nepůjde využívat dálkové vlaky ICE, EC a IC (podobně jako tomu bylo u předchozí síťové jízdenky).
Interrail
První týden pod alpskými štíty ve Švýcarsku, ve druhém francouzské zámky s projížďkami TGV a třetí týden u Středozemního moře ve Španělsku. Za méně než 24 € denně budete moci s jízdenkou Interrail procestovat celou Evropu.
Jízdenky Interrail se prodávají ve 2 verzích:
- InterRail Global Pass (neomezené cestování Evropou)
- Interrail One Country Pass (vyberte si konkrétní zemi, kterou chcete procestovat)
Cestování vlakem po Transsibiřské magistrále
přejít na článekJak InterRail Global Pass funguje
- 1 jízdenka platná ve 33 zemích Evropy (vyjma Albánie, Moldavska, Ukrajiny, Ruska a Pobaltí naopak platí v Turecku)
- pro 2. i 1. třídu
- varianty platnosti: 5 až 22 dní v rámci 1 měsíce a dále 1 celý měsíc, 2 nebo 3 měsíce
- na vybraných trajektech až 13 společností je možné využít s jízdenkou InterRail slevu 10-50 % (např. z Velké Británie do Francie, Španělska do Maroka, na řecké ostrovy)
- InterRail platí 24 hodin od půlnoci do půlnoci
- InterRail vypadá stejně jako běžná mezinárodní jízdenka s tím rozdílem, že na ní máte natištěná políčka, do kterých si každý den ručně dopíšete datum
- ve většině prémiových spojů počítejte s nutností dokoupit povinné rezervace nebo příplatky. Příklady příplatků pro 2. třídu: vnitrostátní ICE v Německu 4,50 €, španělské rychlovlaky od 6,50 €, italské rychlovlaky a EC od 10 €, TGV 9-25 €, mezistátní až 62 €, Eurostar 30 €. Na webu InterRail naleznete kompletní přehled příplatků nebo si můžete ověřit povinnost zakoupení příplatku/rezervace podle konkrétního vlaku, země spojení.
- Mapa InterRail s přehledem platnosti a vyznačenými nejdůležitějšími tratěmi.
Od léta roku 2020 již cestující nepotřebují tištěnou jízdenku. Nově je možné koupit na webu Interrailu digitální verzi jízdenky, kterou si stáhnete do telefonu jako Mobile Interrail Pass.
Vyplatí se InterRail vždy?
Jízdenky InterRail se vyplatí všem, kdo nechtějí složitě připravovat svou cestu ve velkém předstihu. Svoboda nahodile měnit své plány, bez nutnosti řešit výměny jízdenek a případné refundace, je vykoupená na první pohled vyšší cenou. Když si však cenu rozpočítáte na jednotlivé dny, dostanete se u měsíční varianty globální jízdenky na částku pod 22 € a to už zní zajímavě. Například v Německu by vás jediná cesta s akční jízdenkou Sparpreis vyšla na 19,90 €.
Zda se InterRail vyplatí v levnějších zemích, řekněme třeba na Balkáně, je už složitější otázka. Ukážeme si to na příkladu cesty z Istanbulu přes Ankaru do Diyarbakiru na východě Turecka, pro kterou byste potřebovali 3 políčka vaší jízdenky InterRail (tedy 3 využité dny).
2020 | TCDD | Interrail |
Istanbul - Ankara (YHT) | 11 € | 78 € + lůžkový příplatek |
Ankara - Diyarbakir (Güney Express, lůžko) | 23 € |
Podobné příklady byste našli i v případě bulharských vlaků, slovinských a dalších železnic malých nebo levných zemí.
Kolik stojí InterRail Global Pass
Přehled cen několika vybraných variant pro cestování ve 2. třídě. Kompletní přehled naleznete na webu InterRail.
12-27 | 28-59 | 60+ | |
4 dny z měsíce | 185 € | 246 € | 221 € |
7 dní z měsíce | 251 € | 335 € | 302 € |
15 dní z měsíce | 370 € | 493 € | 444 € |
22 dní | 389 € | 518 € | 466 € |
1 měsíc | 503 € | 670 € | 603 € |
Kolik stojí InterRail One Country Pass
Přehled cen několika vybraných variant pro cestování ve 2. třídě. Kompletní přehled naleznete na webu InterRail.
12-27 | 28-59 | 60+ | |
Itálie 3 dny | 105 € | 127 € | 114 € |
Itálie 8 dní | 198 € | 240 € | 216 € |
Francie 3 dny | 156 € | 195 € | 176 € |
Francie 8 dní | 275 € | 344 € | 310 € |
Bulharsko 3 dny | 62 € | 78 € | 70 € |
Bulharsko 8 dní | 141 € | 176 € | 158 € |
Povinné rezervace a příplatky
Pokud kupujete akční jízdenky, přežitý systém povinných rezervací a příplatků se vás často netýká, protože cena býva obsažena v ceně samotné jízdenky. Pokud však cestujete na některou ze síťových variant jízdenek, musíte dávat velký pozor, zda není vlak vedený jako povinně místenkový či s povinným příplatkem. Podmínky se liší země od země. Zatímco v Německu na podobné praktiky narazíte zřídkakdy, kvalitnější spoje ve Francii nebo Itálii podobné podmínky většinou mají.
Zde naleznete podrobný přehled povinných rezervací a příplatků.
Jak se sbalit nalehko a cestovat úsporně a efektivně
přejít na článekPříklady jak cestovat levně vlakem po Evropě
London - Paris - Frankfurt - Praha (nákup 2 měsíce před odjezdem)
London St. Pancras - Paris Nord (Eurostar) 52 €
Paris Est - Frankfurt/M Hbf (ICE) 39,90 €
Frankfurt/M - Praha hl.n. (bus/ICE,EC) 19,90 € (bus) / 49,90 (€ vlak)
Láká vás větší dobrodružství než Evropa? Zkuste cestování vlakem po Transsibiřské magistrále. Nebo si prohlédněte tipy jak se sbalit úsporně a cestovat nalehko.
Veškeré informace bez záruky. Aktuální situaci vždy ověřujte u železničních společností.