Při tomto rozlišení obrazovky se nacházíte v omezeném režimu stránek, kliknutím přejdete na mobilní verzi.

Cestování vlakem po Ukrajině

Ukrajinské železnice (Ukrzalyznycja) Ukrajinské železnice (Ukrzalyznycja)

I přesto, že v poslední době šlapou nízkonákladové aerolinky železnici na paty, je cestování vlakem po Ukrajině stále nejlepším způsobem dopravy. Ukrajinské vlaky jsou pohodlné, relativně levné a hlavně spolehlivé. Obzvlášť cestování přes noc dokáže ušetřit čas i peníze. Večer si lehnete v Kyjevě do postele ve vašem kupé a ráno se probudíte třeba v Ivano-Frankivsku, odpočatí před trekem v Karpatech. Ukrajina je největší zemí Evropy a na takové vzdálenosti jsou vlaky mnohem lepší volbou než autobusy.

Obsah
Kategorie vlaků
Třídy v ukrajinských vlacích
Nákup jízdenek
Příklady cen jízdenek
Na palubě
Tipy

Kategorie vlaků

Expresní vlaky InterCity InterCity+

Z denních spojů jsou vlaky IC+ to nejlepší, co mohou Ukrajinské železnice nabídnout. Provozovány jsou moderními elektrickými jednotkami korejské (HYUNDAI Rotem) nebo domácí výroby (EKr1 Tarpan). 

Vlaky jsou rozdělené do dvou tříd. V 1. třídě jsou sedačky uspořádané v konfiguraci 2+2, ve 2. třídě potom 3+2. Součástí jednotek je i bistro vůz. 

Spoje zastavují méně častěji než ostatní vlaky.

Některé vlaky kategorie InterCity jsou operovány konvenčními vozy. V jízdních řádech jsou označené jako Transformer a jedná se vlastně o lůžkové vozy v denní konfiguraci. Lůžka jsou sklopená a sedí se na běžných sedačkách.

InterCity+ v Kyjevě

Noční expresy

Noční expresy, podobně jako ty denní, zastavují v méně často, jsou rychlejší a řazené bývají novější vozy. Nesou čísla od 1 do 149. Cenový rozdíl oproti běžnému dálkovému vlaku ve stejné třídě může být i dvojnásobný.

Ostatní dálkové vlaky

V ukrajinštině jsou označované jako Pasažirskyj pojizd. Tyto vlaky zastavují častěji a jejich kvalita je proměnlivá.

Příměstské a regionální vlaky

Nejčastěji se setkáte s pojmenováními električka, dysel nebo primijsky pojizd. Kvalita vlaků je poměrně nízká. Sedí se většinou na dřevěných pryčnách, vozy jsou bez klimatizace a toalety nebývají nic lepšího než díra v podlaze. 

Vlaky jsou extrémně pomalé, zastavují ve všech stanicích a jezdí v rámci jednoho regionu nebo propojují dva sousední. Častokrát nejezdí dál než 100 km. 

Regionální vlaky nenaleznete v základním vyhledávači spojení na webu UŽ. Použít musíte jízdní řád pro regionální vlaky. Stejně tak na električky nekoupíte jízdenky online a musíte vždy na pokladnu.

Dřevěné pryčny v regionálních vlacích UŽ

Třídy v ukrajinských vlacích

Ljuks/Spalny vahon (1. třída)

Spalny vahon představuje nejvyšší kvalitu cestování. Oddíl jsou obsazené nejvýše dvěma cestujícími. Je to tedy ideální varianta pro cestování v páru. Cena je však až 5x vyšší než v případě plackartu. 

Kupe (2. třída)

Jak napovídá samotný název, cestující jsou ubytováni v uzavřených kupé. V každém se nachází čtyři lůžka. Oproti plackartu mají cestující tedy mnohem více soukromí i pohodlí. Lůžka jsou vždy dvě a dvě nad sebou. Kupé je uzamykatelné, většinou klimatizované a pod dolními lůžky se nachází prostor pro uložení zavazadel. 

Plackart (3. třída)

Pokud jste cestovali po Transsibiřské magistrále, určitě znáte výhody i nevýhody cestování 3. třídou. I zde, podobně jako v Rusku, je to nejoblíbenější třída mezi místními cestujícími. 

Připravte se na velkoprostorový vůz bez uzavíratelných kupé, tudíž sdílíte celý vagón s dalšími více než 50 cestujícími. Cestování ve vozech plackart nabízí nejlepší poměr ceny a výkonu. 

Lehátka ve voze jsou uspořádána v konfiguraci 4+2. Dvě a dvě nad sebou a další dvojice příčně naproti přes uličku. Pokud si rádi přispíte, neberte si spodní místa. Dole se žije. Může se tedy stát, že si čerstvě prospaný cestující jednoduše přisedne na vaši postel a posnídá. Stejně tak je zvykem sedět během dne a dolních lehátkách.

Spodní z dvojic lehátek naproti má zase tu nevýhodu, že je složené ze sedaček a posuvného stolku. Takže před spaním musíte svou postel důmyslně složit a jako poslední ustlat.

Zahalny vahon (4. třída)

Je stejné jako plackart jen s tím rozdílem, že do tohoto typu vozu nepotřebujete rezervaci a ve voze se pouze sedí. Zahalné vagóny však pomalu z ukrajinských tratí mizí.

Spalny vahon (1. třída) v ukrajinském nočním expresu

Nákup jízdenek

Základní možností jak koupit jízdenky pro cestování vlakem po Ukrajině, jsou samozřejmě pokladny ve stanicích. Počítejte však s jazykovou bariérou a také frontami. Navíc některé přepážky bývají specializované jen na nějaké úkony (např. pouze prodej regionálních jízdenek). Pokud nehovoříte ukrajinsky nebo rusky, je lepší napsat si údaje o cestě na papír. Ve velkých městech bývají pokladny i mimo stanice v centrech měst.

Nejsnazším způsobem jak pořídit jízdenky, je nákup online na webu Ukrajinské železnice nebo v aplikaci UŽ. Obě platformy jsou také v anglickém jazyce a nákup je jednoduchý a intuitivní. Po zaplacení přijde cestovní doklad s QR kódem do emailu. V případě, že jízdenky kupujete jen několik hodin před odjezdem, získáte pouze potvrzení o rezervaci a skutečnou jízdenku budete muset vyzvednout v automatu ve stanici.

Jízdenky s QR kódem je možné předložit i v elektronické podobě, tedy ukázat na displeji telefonu. Pokud nejde kód načíst, provodnica si jej vyfotografuje.

Jízdenky je možné kupovat v předstihu až 60 dní na většinu vlaků. Na exponovaných tratích (např. Kyjev - Oděsa v létě) bývají některé vlaky vyprodané i několik dní před odjezdem. 

Děti do 6 let cestují zdarma bez nároku na vlastní místo a od 6 do 14 let platí 75 % z ceny jízdenky.

Vrácení jízdenek je možné. Při stornu do 24 a více hodin před odjezdem získá cestující celou hodnotu jízdenky zpět. 24 až 6 hodin před odjezdem získá cestující zpět 100 % ceny jízdenky a 50 % ceny místenky. Při vrácení do 3 hodin před odjezdem získá cestující zpět pouze cenu místa.

Elektronická jízdenka ukrajinských železnic

Příklady cen jízdenek 

Užhorod - Lvov

plackart 150 UAH

kupe 330 UAH

SV 760 UAH

Ivano-Frankivsk - Kyjev

 

kupe 620 UAH

SV 1500 UAH

Kyjev - Oděsa IC+

 

2. tř. 340 UAH

1. tř 670 UAH

Užhorod - Oděsa

plackart 260 UAH

kupe 670 UAH

SV 1600 UAH

Československá lokomotiva ČS8 v Kyjevě

Na palubě

Hygiena

V čím vyšší třídě budete cestovat, s o to menším množstvím lidí se bude dělit o toaletu. Ty jsou umístěné na obou koncích vozů. Mějte s sebou rezervní toaletní papír. Obzvlášť ve vozech třídy plackart mizí velice rychle. Před příjezdem do stanic se toalety zamykají.

Kouření

Kouření je v ukrajinských vlacích zakázané. Může se stát, že i tak ucítíte cigaretový kouř linoucí se vagonem. Kuřáci si často dopřávají cigaretu v prostoru mezi vozy. 

Interiér vlaku IC Transformer (UŽ)

Provodnica

O bezpečnost a pohodlí se během jízdy stará provodnik/provodnica. Tito stevardi mají na starosti kontrolu jízdních dokladů před nástupem, zajišťují ložní prádlo, mohou vám připravit teplé nápoje, prodat drobný snack a také upozorňují na výstup před příjezdem do vaší cílové stanice.

Zásuvky

Zásuvky naleznete ve vlacích InterCity a v nových vozech vyšších tříd nočních vlaků (spalny vahon a kupe). Ve starších vagonech k dispozici nejsou. 

Internet

WiFi je dispozici pouze v moderních jednotkách Hyundai vlaků InterCity. Ve všech ostatních se budete muset spolehnout na ukrajinskou SIMkartu nebo svůj roaming.

Motorák na trati Rachiv – Ivano-Frankivsk

Tipy

  • Nezapomeňte vlastní toaletní papír a vlhčené ubrousky.
  • Vezměte si špunty do uší. Nejen spolucestující, ale i samotná jízda může být pěkně hlučná.
  • Úschovnu zavazadel najdete v každé větší stanici.
  • Pokud nastupujete v jiné než výchozí stanici, zjistěte si, v které části vlaku je řazený váš vůz. Na nástup může být jen pár minut a vlaky mívají i 20 vozů.
  • Teplota v ukrajinských vlacích je nepředvídatelná. Obzvlášť v regionálních vlacích může být jen o pár stupňů víc než venku. V nočních vlacích naopak nesnesitelné horko. Mějte tedy připravené vhodné oblečení.
  • Zde naleznete bližší informace k přepravě jízdních kol v ukrajinských vlacích 

Člověk míní, železnice mění. I když informace pravidělně aktualizuji, ruku na koleje bych si za ně dát netroufl. Aktuální informace proto vždy ověřujte na stránkách jednotlivých společností.

Zůstaňte ještě chvíli na Ukrajině a přečtěte si reportáž z uzavřené zóny Černobyl

Evropa Ukrajina vlak

Související články

Pro zlepšování prostředí tohoto webu, analytické účely a cílenou reklamu využívám soubory cookies.

více informací rozumím