Moskevské metro: Palác lidu pod zemí
32 skleněných mozaik s tematikou socialistického realismu ve stanici NovoslobodskajaMoskevské metro má mnoho přízvisek – Muzeum pod povrchem země, Tepny a žíly města nebo Palác lidu. Poslední pojemnování údajně pochází od Stalina. “Postavte palác lidu,” prý rozkázal. Musely přijít tisíce stavitelů, být dovezeny ty nejkvalitnější materiály a povolání nejlepší sovětští umělci. Vznikly tak úžasné architektonické monumenty a doslova podzemní galerie. Metro však není skanzen vytržený ze života Moskvy. Denně jím projde 9 milionů lidů a tvoří páteř dopravní sítě města.
Výstavbou metra byl pověřený Lazar Kaganovič, člen nejvyššího politbyra a Stalinův nejbližší spolupracovník. Úkol zněl postavit metro za každou cenu. Kaganovič proto často využíval výhrůžky i tvrdé tresty. Se stavbou pomáhali komsomolci, Rudá armáda i lidé na nucených pracích.
Moskevské metro bylo inspirované svým londýnským předchůdcem. Na projektování se ve 30. letech podíleli také britští inženýři. Je ironií osudu, že mnozí z nich byli poté obviněni ze špionáže, protože měli detailní znalosti o infrastruktuře města.
Stavba metra začala v roce 1931 a prvních 15 stanic bylo dokončeno v roce 1935. První úsek byl otevřený mezi stanicemi Sokolniki a Park Kultury.
V době obléhání Moskvy během 2. světové války sloužily stanice metra jako úkryt před bombardováním. Lidé spali v soupravách přistavených k nástupištím. Vždy když se německé útoky zintenzivnily, život lidí se přesunul pod zem. Některé úřady přesunuly své sídlo do stanic metra.
Celý systém metra v současnosti (2020) měří 381 km, vlaky obsluhují 12 linek a zastavují ve více než 200 stanic. Nejdelší linkou je Arbatsko-Pokrovskaja (modrá 3), která měří 45,1 km.
Dlouhé vzdálenosti mezi stanicemi umožňují dosažení vyšších rychlostí. Nejrychleji jede metro až 80 km/h. Nejdelší úsek mezi stanicemi měří 6,5 km, nejkratší pouhých 500 metrů. Nejhlubší stanicí je Park Pobědy, umístěna je v hloubce 84 metrů
Jak se pije v Rusku
přejít na článekRekord v počtu přepravených cestujících padl v roce 2014, kdy se jeden den metrem svezlo 9,71 milionů pasažérů. Moskevský metropoliten je druhým nejvytíženějším metrem na světě.
Z důvodu lepší orientace, nejen nevidomých, hlásí stanice směrem do centra mužské hlasy a směrem z města naopak ženské. U okružních linek oznamuje mužský hlas stanice ve směru hodinových ručiček a ženský v opačném.
“Když mohou ženy pilotovat letadlo, proč by nezvládly řídit metro,” prohlásil místostartosta metropole Maxim Liksutov ve 21. století. Ženy se tak dostanou do kabiny metra v průběhu roku 2020.
Vedle Moskevského metropolitenu existuje pod městem údajně ještě druhý tajný dopravní systém. Nazývá se Metro-2 a má sloužit pro vojenské účely a případnou evakuaci.
10 nejkrásnějších stanic metra v Moskvě
- Komsomolskaja
- Majakovskaja
- Novoslobodskaja
- Kyjevskaja
- Taganskaja
- Slavjansky bulvar
- Park kultury
- Arbatskaja
- Novokuzněckaja
- Běloruskaja