Při tomto rozlišení obrazovky se nacházíte v omezeném režimu stránek, kliknutím přejdete na mobilní verzi.

Moskevské metro: Palác lidu pod zemí

32 skleněných mozaik s tematikou socialistického realismu ve stanici Novoslobodskaja 32 skleněných mozaik s tematikou socialistického realismu ve stanici Novoslobodskaja

Moskevské metro má mnoho přízvisek – Muzeum pod povrchem země, Tepny a žíly města nebo Palác lidu. Poslední pojemnování údajně pochází od Stalina. “Postavte palác lidu,” prý rozkázal. Musely přijít tisíce stavitelů, být dovezeny ty nejkvalitnější materiály a povolání nejlepší sovětští umělci. Vznikly tak úžasné architektonické monumenty a doslova podzemní galerie. Metro však není skanzen vytržený ze života Moskvy. Denně jím projde 9 milionů lidů a tvoří páteř dopravní sítě města.

Stanice Majakovskaja je pojmenována po básníkovi a dramamtikovi Vladimiru MajakovskémVýstavbou metra byl pověřený Lazar Kaganovič, člen nejvyššího politbyra a Stalinův nejbližší spolupracovník. Úkol zněl postavit metro za každou cenu. Kaganovič proto často využíval výhrůžky i tvrdé tresty. Se stavbou pomáhali komsomolci, Rudá armáda i lidé na nucených pracích.
 

Moskevské metro – Lustr ve stanici KomsomolskajaMoskevské metro bylo inspirované svým londýnským předchůdcem. Na projektování se ve 30. letech podíleli také britští inženýři. Je ironií osudu, že mnozí z nich byli poté obviněni ze špionáže, protože měli detailní znalosti o infrastruktuře města.
 

Moskevské metro je muzeum pod zemíStavba metra začala v roce 1931 a prvních 15 stanic bylo dokončeno v roce 1935. První úsek byl otevřený mezi stanicemi Sokolniki a Park Kultury. 
 

Běloruští partyzáni ve stanici BěloruskajaV době obléhání Moskvy během 2. světové války sloužily stanice metra jako úkryt před bombardováním. Lidé spali v soupravách přistavených k nástupištím. Vždy když se německé útoky zintenzivnily, život lidí se přesunul pod zem. Některé úřady přesunuly své sídlo do stanic metra. 
 

Mozaiky z keramických dlaždic s hrdiny Rudé armády ve stanici TaganskajaCelý systém metra v současnosti (2020) měří 381 km, vlaky obsluhují 12 linek a zastavují ve více než 200 stanic. Nejdelší linkou je Arbatsko-Pokrovskaja (modrá 3), která měří 45,1 km.
 

Slavjansky bulvarDlouhé vzdálenosti mezi stanicemi umožňují dosažení vyšších rychlostí. Nejrychleji jede metro až 80 km/h. Nejdelší úsek mezi stanicemi měří 6,5 km, nejkratší pouhých 500 metrů. Nejhlubší stanicí je Park Pobědy, umístěna je v hloubce 84 metrů.
 

Jedna z nejstarších a nejkrásnějších stanic v MoskvěRekord v počtu přepravených cestujících padl v roce 2014, kdy se jeden den metrem svezlo 9,71 milionů pasažérů. Moskevský metropoliten je druhým nejvytíženějším metrem na světě.
 

Socialistický realismus od lotyšských umělcůZ důvodu lepší orientace, nejen nevidomých, hlásí stanice směrem do centra mužské hlasy a směrem z města naopak ženské. U okružních linek oznamuje mužský hlas stanice ve směru hodinových ručiček a ženský v opačném.
 

Majakovskaja, jedna z nejkrásnějších stanic moskevského metra
Když mohou ženy pilotovat letadlo, proč by nezvládly řídit metro,” prohlásil místostartosta metropole Maxim Liksutov ve 21. století. Ženy se tak dostanou do kabiny metra v průběhu roku 2020.
 

Ve špičce jezdí metro každých 90 vteřin z 99 % včasVedle Moskevského metropolitenu existuje pod městem údajně ještě druhý tajný dopravní systém. Nazývá se Metro-2 a má sloužit pro vojenské účely a případnou evakuaci. 
 

Komsomolskaja je jedna z nejhonosnějších stanic

10 nejkrásnějších stanic metra v Moskvě

  • Komsomolskaja
  • Majakovskaja
  • Novoslobodskaja
  • Kyjevskaja
  • Taganskaja
  • Slavjansky bulvar
  • Park kultury
  • Arbatskaja
  • Novokuzněckaja
  • Běloruskaja
Asie Rusko metro

Související články

Pro zlepšování prostředí tohoto webu, analytické účely a cílenou reklamu využívám soubory cookies.

více informací rozumím