pasapusu.cz GLOBETROTTER

Při tomto rozlišení obrazovky se nacházíte v omezeném režimu stránek, kliknutím přejdete na mobilní verzi.

Železniční světové rekordy a zajimavosti

Nejdelší trať na světě z Moskvy do Vladivostoku ujede vlak za 6 dní Nejdelší trať na světě z Moskvy do Vladivostoku ujede vlak za 6 dní

Jaká železnice na světě je nejdelší? Kterou stanicí projde nejvíc cestujících za den nebo jaké stoupání musí překonat vlak na nejstrmější trati světa? Prohlédněte si neuvěřitelné rekordy  a další zajímavosti ze světa železnic.

Obsah:
Nejdelší železnice světa
Nejrychlejší vlak na světě
Nejdelší tunel na světě
"Nejzapadlejší" stanice na světě
Nejvytíženější stanice na světě
Nejdelší přímý úsek železnice na světě
Nejdelší název železniční stanice na světě
Nejvýše položená železnice světa
Nejdelší nástupiště na světě
Nejvyšší železniční most na světě
Nejpomalejší vlak na světě
Nejstrmější trať světa
Nejstarší železnice na světě
Nejhustší železniční síť na světě

Nejdelší železnice světa

Z pohledu nejdelšího přímého spojení jedním vlakem patří prvenství Transsibiřské magistrále. Vlaky urazí vzdálenost 9288 km za více než 144 hodin, tedy 6 dní. Pokud bychom brali nejdelší vzdálenost, kterou lze ujet vlakem, potom by nejdelší cestou bylo spojení z Porta v Portugalsku přes Moskvu, Peking a Hanoj do Saigonu. Pokud by stále existovalo historické spojení mezi Bangkokem a Saigonem, potom by šlo vlakem dojet až do Singapuru.

Nejrychlejší vlak na světě

Prvenství v této kategorii drží čínský Maglev, který vozí cestující mezi Šanghají a letištěm Pudong rychlostí až 430 km/h. Absolutního rekordu bez cestujících však dosáhl japonský Maglev L0 Series s rychlostí 603 km/h

Jak název napovídá, Maglev je založený na magnetické levitaci a tyto vlaky nejezdí po konvenčních tratích. Pokud bychom brali pouze vlaky jezdící po kolejích, bylo by nejrychlejší francouzské TGV, které dosáhlo v testu rychlosti 574,8 km/h. 

Nízkonákladové TGV Ouigo ve stanici Paris Montparnasse

Nejdelší tunel na světě

Gotthardský tunel ve Švýcarsku je s 57 km nejen nejdelším železničním tunelem na světě, ale současně také nejhlouběji položeným. Nejhlubší místo je 2450 metrů pod zemským povrchem.

“Nejzapadlejší” stanice na světě

Australská stanice Cook leží 100 km od nejbližší silnice a 826 km od nejbližšího města. Historicky byla stanice Cook důležitou zastávkou při cestě přes Austrálii, dnes v jejím okolí žijí poslední jednotky obyvatel a slouží jen pro tankování.

Afghánská burka

Zahalování muslimských žen – hidžáb, burka, nikáb, čádor, abája

přejít na článek

Nejvytíženější stanice na světě

Japonskou stanici Shinjuku projde denně 3,6 milionu cestujících a je tak na prvním místě vytíženosti železničních stanic. Ve světovém žebříčku je prvních 23 míst obsazeno japonskými stanicemi. První mimojaponské jsou Paris-Nord na 24. a Taipei na 25. místě.

Stanice Shinjuku
Stanice Shinjuku, autor Daniel Ramirez, licence CC BY 2.0

Nejdelší přímý úsek železnice na světě

Trans-Australská železnice vedoucí z Port Augusta do Kalgoorlie zahrnuje i 478 km dlouhý úsek bez jediného oblouku. Je tak nejdelší přímou železnicí na světě.

Nejdelší název železniční stanice

Neuvěřitelných 58 písmen má název železniční stanice ve Walesu. Nejen že je nejdelší, ale současně pravděpodobně také nejhůře vyslovitelný. Zkuste si to sami:   Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch.

Nejvýše položená železnice světa

Do nedávna bývala nejvýše položená stanice v peruánských Andách. V roce 2006 však prvenství převzala nově postavená tibetská železnice Čching-chaj – Lhasa. Nejvyššího bodu dosahuje ve stanici Tanggula, která stojí v nadmořské výšce 5 068 m.

Vlak do Lhasy jede po nejvýše položené železnici
Vlak Šanghaj-Lhasa, autor Huai Chun Hsu, licence CC BY-NC 2.0

Nejdelší nástupiště na světě

1400 metry je na prvním místě nástupiště ve stanici Hubballi Junction. Na druhém místě je nástupiště ve stanici Gorakhpur, které měří 1366 metrů. Nejdelší nástupiště mimo Indii je chicagská State Steet Subway Station (1067 m) a Auto Club Speedway station v Kalifornii (815 m).

Nejvyšší železniční most na světě

Most Chenab postavený z betonu a oceli je nejvyšším železničním mostem na světě. Most stojí ve státě Jammu-Kashmir nad stejnojmennou řekou ve výšce 359 metrů.

Baarle Hertog (foto: imdanw CC BY 2.0 shorturl.at/nqMUX)

Enklávy a exklávy

přejít na článek

Nejpomalejší vlak na světě

Indický horský vlak Nilgiri Passenger jezdící mezi Ooty a Metupalayam dosahuje průměrné rychlosti 10 km/h. Pokud bychom hledali v Evropě, potom by nejpomalejším vlakem byl vyhlídkový Glacier Express ve Švýcarsku s průměrnou rychlostí 38 km/h. Trasu z Zermattu do Svatého Mořice urazí za 8 hodin. 

Nejpomalejší vlak na světě Nilgiri Passenger
Nilgiri Passenger, autor David Brossard, licence CC BY-SA 2.0

Nejstrmější železnice na světě

Stoupání až 48 % překonává ozubnicový vlak na horu Pilatus. Pilatusbahn jezdí z Alpnachu do stanice Esel pod vrcholem hory ve výšce 2040 m n. m. 

Nejstarší železnice na světě

Middletonská železnice byla založená v roce 1758 pro přepravu uhlí z Middletonu do Leedsu. Osobní přeprmostava začala až v roce 1969 a i dnes je možné projet se po této historické železnici.

Nejhustší železniční síť na světě

K vítězi nejhustší železniční sítě nemusíme daleko. Se 121 kilometry na 1000 km2 je jím totiž Česká republika. Pokud bychom brali absolutní délku železniční sítě v rámci jednoho státu, potom by na prvním místě byly Spojené státy Americké se 220 500 km, následované Čínou (150 000 km) a Ruskem (75 000 km).

Svět železnice vlaky rekordy

Související články